Digitalt presenteras av:

Så många procent är fejkföljare på svenska Twitter-konton

Falska konton och botar har länge varit ett problem för digitala och sociala medier. Sveriges Annonsörer har granskat följarna till 300 inflytelserika svenskar på Twitter, och kom fram till att upp till 30 procent av följarna är falska.

Debatten om fejkprofiler och botar har pågått under en längre tid. Och fastän de globala plattformarna säger att de tagit tag i frågan och raderat miljontals konton, kvarstår problemet. Men hur mycket är egentligen fejk?

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer har djupdykt i ämnet och statistiken hos Twitter, då plattformen har en del av sin trafik öppen för granskning.

Sveriges Annonsörer samlade ihop en lista bestående av 300 twittrare i Sverige, några av de största och mest inflytelserika. 

Därefter köpte organisationen premium-versioner av två tredjepartstjänster (Twitteraudit och fakers.statuspeople) vars funktioner är att gå igenom profilers Twitter-följare och ge statistik på hur mycket av av följarbasen som är fejk. 

Verktygens metod är inte perfekt, men det är ett bra sätt att berätta om någon med många anhängare sannolikt har oorganiska eller bedrägliga följare.

Ena verktyget, Fakers.statuspeople, visar på 30 procent fejkföljare i snitt per Twitterprofil bland de 300 undersökta profilerna. 

Det andra verktyget, Twitteraudit, visar på 24,44 procent fejk i snitt. 

Vissa profiler hade betydligt mer, uppemot 70 procent fejk, medan andra bara hade några procent.

– Frågan om hur mycket som är fejk online har gått varm senaste tiden. Som annonsör vill man nå äkta människor med ett äkta engagemang och jag tror att vi måste bli än mer kritiska till datan vi får och verkligen följa upp om det är riktiga individer som sett våra budskap eller om det är botar eller fejkföljare, säger Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-11-28 08.43Uppdaterad 2018-11-28 08.43

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: