Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Så många prenumeranter har DI Digitals betaltjänst

Viktor Ström menar att prenumerationstjänsten är nyckeln till framtidens kvalitetsjournalistik.

Foto: Press

DI Digitals betaltjänst närmar sig 1 000 prenumeranter: "Vi är supernöjda", säger grundaren Viktor Ström.

Under hösten 2018 införde DI Digital en månadsbaserad prenumerationstjänst på test, genom att ansluta till Dagens Industris redan existerande betalvägg. Grundaren Viktor Ström är hittills nöjd med resultatet:

– Vi har från att vi startade prenumerationstjänsten adderat 750 nya prenumeranter. I den takten ser vi att vi kommer att passera 1 000 adderade prenumeranter runt midsommar. Vi är supernöjda med det. Målsättningen är att se till att fortsätta dra in prenumeranter i den takt vi gör, och se till att de är nöjda med det vi gör, säger Viktor Ström till Dagens Media, och fortsätter:

– För oss är det också viktigt att ta hand om de prenumeranter vi har. Att ha prenumeranter ställer också krav på oss, att vi behöver tänka, rekrytera, utvecklas och utbilda oss för att skapa det värde som våra läsare förväntar sig. Det blir en skillnad i organisationen, vi behöver ha bättre expertis, djupare texter och tyngre avslöjanden.  

Varför valde ni att lansera en prenumerationstjänst?

– Min övertygelse är att framtidens bästa journalistik kommer att produceras av medier med betalande prenumeranter. Jag tror att gratisjournalistik kommer att tvingas tävla om klick med Google och Facebook och därmed tvingas göra klickvänlig och lättviktig journalistik, säger han. 

Hur ser betalningsviljan ut?

– Jättebra, jag är verkligen glatt överraskad över våra läsares vilja att betala för kvalitetsjournalistik. Det gillar jag med den här affärsmodellen, att den ställer krav på oss som verksamhet att bli bättre på att producera bättre journalistik, inte på att jaga klick. Våra läsares och vår vilja linjerar perfekt i det här.

Viktor Ström kommer själv från vad han kallar för “Pirate Bay-generationen”, där det finns en idé om att ingen vill betala för någonting. 

– Den åsikten har jag de senaste åren verkligen fått ompröva, för vi kan se att det inte stämmer. Folk vill betala för bra innehåll, vare sig det gäller musik, tv tjänster eller journalistik. I den här faktaresistenta tiden är folk villiga att betala för korrekt och bra journalistik. Det ger mycket hopp inför framtiden för vår bransch. 

John Söderberg

Reporter

Publicerad 2019-02-08 09.50

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: