Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Så lyckas du med Amazon Advertising

Robin Leijonhufvud, digital transformationschef på PHD.

Foto: Janne Naess (Bilden är ett montage)

När Amazon väl gör entré på den svenska marknaden bör annonsörer ha koll på Amazon Advertising, som e-handelsjätten har samlat alla sina annonserbjudanden under.

Inom kort förväntas Amazon lansera sin plattform i Sverige, vilket kommer ställa tuffa krav på den svenska e-handeln. I förra veckans Insikt gick vi igenom hur du gör dig redo för jättens entré.

När plattformen väl är lanserad är det som annonsör en bra idé att ha koll på Amazon Advertising, det nya varumärke som e-handelsjätten i september tidigare i år samlade Amazon Media Group, Amazon Marketing Services och Amazon Advertising Platform under.

Syftet med konsolideringen är att göra det enklare för annonsörer att navigera mellan Amazons annonsformat och hantera kampanjer på plattformen. För annonsörer ger Amazon Advertising möjlighet att sticka ut bland de nära 500 miljoner produkter som Amazon-användarna har att välja på.

Robin Leijonhufvud, digital transformationschef på PHD, säger att Amazon bör betraktas som ett mediehus snarare än en annonsplattform, eftersom de följer konsumenten genom hela köpresan. Enligt henne bör annonsörer under 2019 bygga en strategisk plan för närvaro på Amazon, och under 2020 bör man vara på plats.

Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt, vecka 49.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-12-05 09.50Uppdaterad 2018-12-05 10.15

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: