Nyheter
Så lyckad blev Filip & Fredrik-kuppen mot TV4
Publicerad: 12 september 2008, 11:22
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:40
Kanal 5 skickade ut en mörkad hösttablå - allt för att hemlighålla hur kanalen skulle snylta på TV4s Idol på vardagarna. Dagens Media kan idag berätta hur lyckosamt Kanal 5s tilltag är.
Kanal 5 valde inför hösten att lägga Filip Hammars och Fredrik Wikingssons nya program Vem kan slå Filip & Fredrik tisdag-torsdag på vardagarna, med start klockan 21.00, direkt efter TV4s publiksuccé Idol.
Tanken var att Idol-tittarna ska zappa över till Filip och Fredrik när Idols eftertexter rullas ut. Och i syfte att hemlighålla placeringen av programmet valde Kanal 5 att skicka ut en falsk tablå för höstens första veckor.
Nu har Kanal 5 analyserat tittarflödena från Idol till Filip och Fredrik - och de visar på att kanalens tilltag har varit lyckosamt.
I onsdags, när Filip & Fredrik för första gången sändes efter Idol, valde 32 procent av alla 15-44-åringar som tittade på Idol att zappa över till Filip & Fredrik direkt efter programmet. Endast 31 procent av tittarna i samma målgrupp stannade kvar hos TV4 för att se dramaserien Heroes direkt efter Idol.
Under torsdagen valde 39 procent av Idol-tittarna i 15-44-gruppen att slå över till Filip & Fredrik efter Idol. Motsvarande siffra för Heroes var 37 procent. Sett till hela befolkningen var det 36 procent som gick över till Filip & Fredrik, medan 32 procent valde att stanna kvar hos TV4 för att se Heroes.
Vem kan slå Filip & Fredrik slog tittarrekord i Kanal 5 under premiären i tisdags, med 740.000 tittare, enligt MMS. På onsdagen och torsdagen drog programmet 490.000 och 705.000 tittare, vilket kan jämföras med 450.000 respektive 495.000 tittare för Heroes.
- Att vi slog all time high för lokalproduktionerna i tisdags, då Idol inte sändes, visar att Vem kan slå Filip & Fredrik står sig utmärkt på egna ben. Men det är klart att finns skäl vara nöjda också med den taktiska biten. Vi mörklade tablån med vissa avsikter och det är kul att se att programmet gör sitt jobb även på den punkten, säger Dan Panas, presschef på Kanal 5.