Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Så lurade Schulmans in Viggo Cavling i snus-reklamen

Publicerad: 16 Januari 2009, 09:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:18

Viggo Cavling är chefredaktör för Bonniers reklamtidning Resumé. Samtidigt deltar han i en reklamfilm för snuset Onico på Schibsted-ägda 1000apor. "Jag har inte godkänt detta", säger Viggo Cavling till Dagensmedia.se.


Ämnen i artikeln:

1000aporAlex Schulman

Onico, det tobaksfria snusvarumärket som ägs av tobaksjätten Swedish match, har under en tid annonserat på Schibsted-ägda humorsajten 1000 apor. Bland annat presenterar Onico sajtens filmrum.

Det handlar dock inte bara traditionella annonser. Onico har även tagit plats i det redaktionella materialet, bland annat i Alex Schulmans videoblogg. Just otraditionella annonslösningar i gränslandet mellan redaktionellt material och köpt reklam är en bärande del i 1000apors affärsmodell.

Även Viggo Cavling, chefredaktör och tillika vd för Bonniers reklamtidning Resumé, vars jobb är att kritiskt granska medie- och reklambranschens aktörer, deltar i Onicos reklamkampanj.

1000apors besökare får i en film se Alex Schulman träffa Viggo Cavling för ett möte. Han vill fråga Viggo Cavling varför Resumé inte skriver om honom längre.

Under filmen visas inklippta reklambudskap från Onico. Bland annat visas bilder på snusdosor, samt budskapet "Köp Onico".

Men Viggo Cavling säger att han har blivit lurad till att delta i filmen.

- Det är ingen som har informerat mig om att det skulle förekomma snusreklam i filmen. Jag såg nu att det är det, säger han och fortsätter:

- Jag har inte godkänt detta. Jag uppfattade det som att jag deltog i någon slags journalistisk verksamhet eller underhållning, inte reklam.

Är det förenligt med din roll som chefredaktör för Resumé att du förekommer där?

- Jag är inte riktigt säker på vad jag är med i, jag tror att jag måste tänka på det en stund först. Hade jag vetat att det skulle varit snusreklam i filmen hade de varit ett annat läge. Jag vet inte varför de inte har gjort det, kanske är det för att driva med mig.

Alex Schulman, vd och ansvarig utgivare för 1000apor:

- Jag tar varje chans jag kan att lura Viggo Cavling, och om jag lyckas en enda gång är jag nöjd.

Filmen driver med den gamla myten om reklambuskap som visas så kort tid att tittaren inte ens är medveten om att de har visats, så kallad subliminal reklam.

- Vi hade ingen tanke på att lägga in snusreklamen, men sedan kom vi på att det är roligt att "försöka" göra subtil reklam, men att göra det på ett övertydligt klumpigt sätt.

Han bedyrar dock att 1000apor inte får extra betalt av Onico för filmen.

Anna-Karin Karlsson, marknadschef för Onico, säger till Dagensmedia.se att Onico inte har beställt reklamfilmen med Viggo Cavling.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

1000aporAlex Schulman

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.