Så löser storannonsörerna mediestrategin

MEDIESTRATEGI 2019. Volkswagen ökar investeringarna i utomhus, Snabbare tar sikte på sociala medier och Svenska Spel delar upp mediebudgeten på tre affärsområden.

Dagens Media har kontaktat 20 av Sveriges absolut största annonsörer. De är relativt hemlighetsfulla om hur de kommer förändra strategi och mediemix för 2019.

Telia, P&G och Ikea har alla valt att inte kommentera sina strategier alls med hänvisning till att den typen av information är konfidentiell.

Jeanette Asteborg, marknadschef på Volkswagen, svarar däremot att de ska rikta mer pengar till utomhus under året.

– Vi ser att vi får trafik till sajten från utomhus, på samma nivå som vi får från tv, säger hon.

Exakt hur stor del av Volkswagens reklamkaka som utomhus får ta del av vill Jeanette Asteborg inte avslöja, men säger att budgeten i sin helhet förblir oförändrad.

Läs mer om hur Volvo och Coop ska vinkla om kommunikationen under året samt hur Svenska spel och spelvarumärket Snabbare tänker kring strategierna 2019. 

Hanna Frick

Reporter

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2019-01-17 06.38

Dela artikeln: