Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Så lanserade EMI Hellström

Publicerad: 10 April 2008, 11:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

Dagens Media har pratat med Håkans pressagent om upplägget bakom publiciteten.


Ingen lär ha missat att Håkan Hellström är aktuellt med ett nytt album. I stort sett varenda tidning med en ens avlägsen koppling till musik har skrivit om honom. Många artister anlitar pr-byråer för att maximera exponeringen, men i Håkans fall sköter Petra Åkesson, pressansvarig på skivbolaget EMI, hela upplägget kring artistens medverkan i press och tv.

Hur lyckades du få Konkurrenterna Café och King samt även Sonic att sätta Håkan på omslaget nästan samtidigt?

- Vi ger inte någon någonting exklusivt, utan alla får spela på samma villkor. Vi tvingade inte dem att sätta Håkan på omslaget utan det var deras val, säger Petra Åkesson.

Kan det bli för mycket?

- Jag tror inte det. Folk vill ha Håkan, och konsumenten bryr sig inte om han finns på ett eller tre omslag. Jag tror att det ger mersmak att man kan läsa om Håkan överallt.

- Det är klart att en tidning vill vara exklusiv och stärka sitt eget varumärke, men vår ambition är att komma ut till målgruppen, vi ska sälja skivan. Jag har inte sett något bakslag. Jag kan dock tänka mig att vissa tidningar tycker att det är lite mycket, att de hellre skulle haft det själv.

Hur har ni gjort för att få så mycket press?

- Det ligger ett hårt promotionarbete bakom som fallit väl ut. Men det har även funnits ett stort organiskt intresse, där i stort sett alla har hört av sig. För oss handlar det mycket om att låta alla vara med på samma villkor. Vi har sagt ja till till exempel Djungeltrumman och People eftersom de gör väldigt fina grejer.

Hur viktigt är det att komma ut brett i pressen vid ett skivsläpp?

- Det finns inte en release vi gör som inte är beroende av, och där jag jobbar järnet mot, de medier som vi tycker är viktiga.

Är du nöjd med pressen?

- Det går inte vara annat än nöjd, jag är väldigt nöjd.

Håkan, Håkan och Håkan.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.