Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Så här kan nya Sydsvenskan.se se ut

Publicerad: 8 April 2008, 10:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

När Sydsvenskan.se bygger om bjuds läsarna långt in i projektet för att påverka. Knappt 70 bidrag kom till exempel in till designtävlingen som avslutades i fredags.


Bidrag från Madeleine Göranzon, Daniel Falk, Johan Edfeldt och Jens Rydén. Bilder hämtade från redesign.sydsvenskan.se. -Vi bygger om mer eller mindre allt. Förutom det som läsarna ser, formen, färg och navigation, håller vi även på att byta hela vår serverpark och uppgradera vårt publiceringssystem, säger Anders Olofsson, chef för digitala medier hos Sydsvenskan.

Arbetet började strax innan jul och någon gång i september, november hoppas Anders Olofsson att en ny sajt ska finnas på plats. Arbetet runt den nya sajten har varit öppet och utåtriktat från start.

-Vi känner att våra användare är en enorm tillgång, de kan sajten och har många bra åsikter. Det känns självklart att bjuda in dem och vi är säkra på att vi får mycket positivt tillbaka av det, säger Ingrid Thulin, projektledare med inriktning kommunikation för omgörningen av sajten.

Tidningen har bland annat gjort ett 30-tal djupintervjuer hemma hos deltagare ur Sydsvenskans läsarpanel. En designtävling har också anordnats på specialsajten som satts upp bara för att läsarna ska kunna följa arbetet med redesignen.

-Vi har fått in allt från detaljerade filmer, avancerade designmallar till skisser på papper. Det finns mycket bra åsikter och vi är väldigt nöjda med tävlingen, säger Anders Olofsson.

Förutom Sydsvenskans projektgrupp används konsulter från Inuse i arbetet. Även annonsformaten kommer att påverkas av redesignen. Sedan ett par veckor tillbaka har tidningen en nyinrättad webbyrå inhouse som ska jobba med annonsproduktion men också med utveckling av nya format och annonskoncept.

-Vi utgår från de annonsformat vi har, de måste finnas kvar året ut eftersom att vi har avtal med annonsörer, men vi tittar givetvis på nya format, säger Anders Olofsson.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.