Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Så har Huawei stärkt ställningen på den svenska marknaden

Sofia Björnerfors blev Huaweis nya svenska pr-chef i augusti i år.

HELGLÄSNING. Huawei har satsat stort på den svenska marknaden under de senaste åren - vilket nu visar sig ha gett resultat. Bara under 2018 har bolaget gått från fyra till 13 procents marknadsandel. "Vi ser oss inte som en utmanare på samma sätt idag", säger Sofia Björnerfors, relativt nytillträdd pr-chef.

Den svenska konsumentens varumärkeslojalitet har varit - och är fortfarande idag - en stor utmaning för den kinesiska smartphone-tillverkaren Huawei. 

På ett globalt plan är Huawei idag tvåa på marknaden med Samsung på första och Apple på tredjeplats. I Sverige är det dock fortfarande Apple och Samsung som står för den stora kakan. 

Under 2017 investerade Huawei stort i reklam på den svenska marknaden, bland annat genom influencer-samarbeten med artisterna Petter, Tove Styrke och Danny Saucedo, med syfte att öka kännedomen om varumärket i Sverige. 

Ansträngningarna verkar dock ha burit frukt. Huawei är nämligen det varumärke som under 2018 mest har förbättrat sin Brand Advocacy-poäng i Yougovs Brandindex, som listar vilka företaget och varumärken som är bra på att skapa nöjda kunder som rekommenderar dem till vänner och bekanta. Svenskarna upplever sig enligt Yougov få bra värde för pengarna när de köper produkter från Huawei.

Som ytterligare ett led i den svenska satsningen rekryterade Huawei i somras en ny svensk pr-chef i form av Sofia Björnerfors, som närmast kommer från IT-företaget Epson. Hon konstaterar att det känns som “nästan ett år sedan” hon började, på grund av den höga utvecklingstakt Huawei befinner sig i. Nyligen har man haft sin största lansering någonsin med den nya telefonen Mate20 Pro.

– Det har varit lite som att kliva in i en storm och bara köra. Vi är en organisation i stark tillväxt, där alla delar inom företaget utvecklas. Dessutom utvecklas marknadsteamet, vi är fem idag men ska bli ytterligare tre till. Men det är fantastiskt kul - vi har gått från fyra till 13 procents marknadsandel på bara det här året. Det är ju lite av en marknadsförares dröm, säger Sofia Björnerfors till Dagens Media. 

Huawei letar dessutom efter en ny marknadsdirektör, efter att Peter Lundkvist lämnade tidigare i höstas. Hans roll har nu delats upp i flera separata, bland annat Sofia Björnerfors roll.

Att Yougov har kunnat konstatera att allt fler svenskar rekommenderar Huawei som varumärke tror Sofia Björnerfors handlar om en mognadsprocess både för Huawei som företag men även för den svenska marknaden som nu har börjat öppna sina ögon för Huawei. 

– Vi levererar bra produkter i hög kvalitet som överraskar kunderna, vilket gör att vi nu får ett lokalt erkännande. Det är ju så man etablerar sig på en marknad, det skulle aldrig gå om vi inte lanserade produkter som håller, säger hon. 

Mate20 Pro lanserades så sent som i början av november, men har redan fått ett fint mottagande av kritiker och användare. 

– Jag brinner för att ny teknik ska vara rolig och lättillgänglig. I och med att den här nya telefonen har många funktioner som öppnar dörrar mot livsstilssegmentet så har vi börjat rikta in oss på nya områden för att inspirera och hjälpa folk att upptäcka allt som går att göra med tekniken idag, berättar Sofia Björnerfors. 

Huawei hade exempelvis nyligen ett event helt inriktat på mat, med anledning av att Mate20 Pro har AI-teknik i sig som kan känna igen olika maträtter genom kameralinsen. 

– Det var stort intresse från mediehåll för det eventet, vilket kanske handlar om att det var ett litet udda koncept för ett teknikföretag, fortsätter hon. 

Hur kommer er marknadsföringsstrategi att se ut framåt?

– Jag skulle säga att vi kommer satsa på bred front. Ambassadörsskap kommer fortsatt vara viktigt för oss, men nu kombinerar vi det med tv och utomhus och jobbar mycket på pr-området, där vi också kommer ta nya steg framåt. Vi jobbar oerhört brett med marknadsföringsmixen idag. Men eftersom bland annat min roll är ny sitter vi just nu och tittar mer långsiktigt på hur vi ska utforma vår marknadsföring. När det gäller influencers vill vi hitta rätt profiler som kan representera vart Huawei befinner sig just nu. 

Enligt Sofia Björnerfors kommer Huaweis marknadsföring framgent också formas av resan från väldigt mycket uppstickare till en mer etablerad spelare. 

– Vi är i en annan position idag än för två år sedan, och har tagit 13 procents marknadsandel på väldigt kort tid. Vi är inte längre den lilla uppstickaren som ska utmana de stora jättarna. Det klart att det framför allt finns ett varumärke som är en väldigt hård nöt för oss att knäcka, vilket kommer ta tid. Men vi ser oss inte som en utmanare på samma sätt idag. 

Vilka är de största utmaningarna för Huawei i den position där ni befinner er idag?

– Jag tror fortfarande att det handlar om svenska folkets varumärkeslojalitet. Vi har en väldigt hög brand awareness idag, men det är inte så många som vet vad vi står för. Där har vi fortfarande en jätteresa att göra i att ladda vårt varumärke med värden som folk känner till. Vi är en global ledare inom tech-området och vi är en väldigt innovativ spelare, och det tror jag inte att svenska folket vet. Bara i Sverige har vi tre stycken forskningscenter och hälften av våra anställda är ingenjörer. Det blir min största utmaning framåt att låta folk få veta det. 

Vart hoppas du att Huawei har för ställning på den svenska marknaden om ytterligare ett år? 

– Det är svårt att prata om marknadsandelar, eftersom det då handlar om vilka affärsområden vi pratar om, till exempel om det gäller telefoner eller laptops. Men jag kan säga att vi inte drar av på takten, vår ambition är väldigt hög, framtidstron stor och vi kommer fortsätta satsa på den svenska marknaden.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-11-24 10.10Uppdaterad 2018-11-24 10.10

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: