Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Så hanterar SVT influencer-problematiken

Cissi Forss i Youtube-reklam för Tise.

Foto: Skärmdump från Tise Youtube-kanal

Cecilia Forss är ansiktet utåt för second hand-appen Tise. Samtidigt spelar hon en av huvudrollerna i SVT:s julkalender. Enligt Hanna Dowling, chef för företagsfrågor, är det ett växande problem för SVT att allt fler profiler agerar influencers i sociala medier.

Oberoendet är en stark grundprincip inom public service, vilket gör att SVT inte vill att profilers exponering i SVT ska utnyttjas för kommersiella syften. 

Ändå har SVT vid flera tillfällen tvingas hantera just detta – nu senast under torsdagen. 

Då skickade nämligen second hand-appen Tise ut ett pressmeddelande om att Cecilia Forss är ansiktet utåt för appens etablering i Sverige, och även delägare i bolaget. 

Samtidigt spelar hon en av huvudrollerna i årets julkalender i SVT, “Storm på Lugna gatan”. 

Cecilia Forss lade även ut reklam för Tise på sitt Instagramkonto där hon har upp emot 50 000 följare. Den är dock borttagen nu. På Youtube ligger däremot en reklamfilm för Tise kvar, där Cecilia Forss medverkar. 

Cecilia Forss har under tidigare perioder medverkat i flertalet kampanjer, inte minst i Icas mångåriga reklam-såpa. Senast syntes hon i reklam för modekedjan Gina Tricot. 

Tidigare i veckan skrev Aftonbladet om hur Cecilia Forss precis välkomnas tillbaka till SVT efter sina reklamsamarbeten. 

– Sverige är ett litet land och det är ju så att SVT och reklam går inte riktigt ihop. Så har det varit. Jag är tacksam att jag får fortsätta jobba och utvecklas på flera olika arenor, sade hon till Aftonbladet.

Vi måste hela tiden följa den utveckling som sker

Den grundregel som SVT länge tillämpat för kommersiella samarbeten är en karantän som gällt fyra veckor innan och efter en medverkan.  

Hanna Dowling, chef för företagskommunikation på SVT, säger till Dagens Media att hon är tacksam att det i fallet med Cecilia Forss gick att skjuta fram kampanjen.

– Samtidigt måste vi ha en förståelse för att de personer som medverkar i SVT:s produktioner måste kunna ha andra intäkter, säger hon till Dagens Media. 

– Det kan se väldigt olika ut från fall till fall, det kan ju handla om en person som är programledare för ett program som går i flera veckor, eller en person som har en biroll i en dramaserie. Därför kan vi inte tillämpa exakt samma regler på samtliga fall. Det vi utgår ifrån är till vilken utsträckning man kan säga att personen i fråga företräder SVT, fortsätter hon. 

Uppkommer den här problematiken oftare för SVT idag då allt fler programledare och skådespelare agerar influencers åt olika varumärken i sociala medier?

– Ja, jag skulle säga att det händer allt oftare idag. Digitaliseringen har ju skapat nya sätt att få intäkter, så är det absolut. Vi måste hela tiden följa den utveckling som sker och försöka förhålla oss till den på ett så klokt sätt som möjligt, så att vi inte tappar den oberoende-princip som är så viktig för oss. 

Händer det att det är otydligt för de profiler som ska medverka i en SVT-produktion vad som gäller?

– När vi inleder ett samarbete med en person tror jag det är väldigt viktigt att vi har en bra dialog kring det här så att det från båda håll blir tydligt vad som gäller för just den enskilda personen. Och att man tillsammans går igenom vilka typer av situationer som kan tänkas uppkomma inför ett samarbete. Ibland är det ju även reglerat i avtal. 

Har ni varit tvungna att lätta på regelverket?

– Det är inte någon fast materia skulle jag säga, vi måste följa den tid som är och förhålla oss till de nya former av intäkter som människor har. 

Kan era regler anpassas utefter hur viktig en viss profil är för SVT? Förra året var Lotta Lundgren julvärd samtidigt som hon syntes i reklam för Coop, till exempel.

– Jag tror snarare det handlar om vilken egenskap eller roll man har på SVT. Det är det som är ledande i besluten. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-12-07 13.29

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: