Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Så hanterar sängföretagen dunskandalen

Publicerad: 2 Februari 2009, 09:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Efter Kalla Faktas avslöjande om djurplågeri i samband duntillverkning försöker heminredningsföretagen nu ta avstånd från metoderna med hjälp av pressbearbetning.


Det var i söndags kväll som TV4:s Kalla Fakta avslöjade förhållandena på de fabriker i Östeuropa som plockar dun från levande gäss. Med hjälp av dold kamera och falsk identitet kunde Kalla Fakta visa vad som Johan Beck Friis, informationschef på Sveriges Veterinärförbund, beskrev som "kvalificerad tortyr".

Ett av de företagen som anlitar den utpekade dunlevereantören är Jysk. Bolagets ledning ville inte ställa upp på en intervju med Kalla Fakta, men skickade i dagarna ut ett pressmeddelande med rubriken "Jysk accepterar inte djurmisshandel".

"Som leverantör till Jysk förpliktar man sig kontraktsmässigt till att uteslutande leverera dun och fjäder från döda fåglar… Genom samarbetsavtal, certifieringar och leverantörsbesök lovar våra leverantörer i dag, att de inte köper in från ställen, som plockar djuren levande. Vi anser det som kontraktsbrott, om en leverantör inte håller våra etiska krav", skriver Jysk i pressmeddelandet.

Även Åhléns har valt att skicka ut pressmeddelande, där man lovar att se över sina avtal med leverantörerna. Efter Kalla Faktas avslöjande har bolaget gått ut med ett ställningstagande, mot dun från levande fåglar.

"Om det skulle framkomma att en leverantör bryter mot Åhlénsgruppens ställningstagande kommer samarbetet att avslutas", skriver Åhléns.

Kedjan Sängjätten pekades också ut av Kalla Fakta, men har inte gått ut med några kommentarer - ännu.

- Vi ska först säkerställa bakåt att det är så här det ligger till innan vi går ut och säger något. Vi jobbar inte med någon av leverantörerna som var med i reportaget, vi jobbar bara med skandinaviska leverantörer som garanterar att det här inte förekommer, säger marknadschefen Håkan Hansson.

Dagens Media har sökt Sovas vd Anders Davidsson, som på sitt mobilsvar säger att han sitter i möten i princip hela dagen, samt Jysks Sverige-chef Johan Sjödin.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.