Så hanterar publicisterna annonsblockeringen

Dilem Güler, affärsutvecklingschef på Bonnier News Sales, och Johan Åsén, produktchef på Schibsted.

Schibsteds produktchef Johan Åsén upplever att det är svårt att få någon tydlig kommunikation från Google kring annonsblockeringen i Chrome.

Enligt Johan Åsén, produktchef på Schibsted, finns det en problematik i att en enskild aktör såsom Google inför egna regler för sina produkter och tvingar andra att rätta in sig i ledet.

Dessutom menar han att det än så länge finns en oklarhet från Googles sida kring vilka regler som verkligen gäller i annonsblockeringen.

– Vi vill i grunden hantera vår användarupplevelse själva, men vi måste såklart förhålla oss till den övriga marknaden och gör det gärna tillsammans med ett branschorgan som IAB, säger Johan Åsén och fortsätter:

– Det är dock svårt att få någon tydlig kommunikation från Google kring blockeringen, och det är ofta frågor av teknisk karaktär, såsom nedräkningar på annonser, som avgör vad som är godkänt eller inte. Förhoppningsvis kommer det mer information framåt.

Läs mer om hur publicisterna tacklar annonsblockeringen i Google Chrome i Dagens Media Insikt, vecka 5. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2019-01-31 08.09

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: