Nyheter
Så gick det för Kanal 5s nya helgsatsning Musikmaskinen
Publicerad: 15 september 2008, 08:15
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:40
Dagens Media har fått preliminära siffror för hur Kanal 5s nya lördagsprogram Musikmaskinen klarade sig i konkurrensen mot SVTs Svensson Svensson och TV4s Sommarkrysset.
Kanal 5 drog i lördags i gång sin stora helgsatsning med musikunderhållningen Musikmaskinen, som leds av Henrik Johnsson.
Enligt preliminära siffror drog Musikmaskinen 270.000-280.000 tittare klockan 20.00.
Detta medan säsongspremiären Svensson Svensson på SVT, som också sändes 20.00, sannolikt drog en bra bit över 1 miljon tittare (när Svensson Svensson gjorde comeback i rutan för ett år sedan sågs programmet av 1,9 miljoner tittare).
Enligt Kanal 5 samlade Musikmaskinen fler tittare i kanalens huvudmålgrupp 15-44 år än TV4s Sommarkrysset, som liksom Svensson Svensson och Musikmaskinen sändes klockan 20.00 i lördags.
- Vi är nöjda med siffrorna. Förutom Svensson Svensson var inget program större i 15-44 på 20-sloten. Programmet hade en väldigt ung målgruppsträff och det tycker vi är trevligt. Hela veckan har varit jättebra med nästan 16 procents andel i 15-44, säger Lars Beckung, programchef på Kanal 5.
Den kommande helgen bygger Kanal 5 ut lördagen med det nya humorprogrammet Lilla Landet Lagom, som ska sändas efter Musikmaskinen klockan 21.00.
- Då förlänger vi vår satsning, säger Lars Beckung.
Dagens Media återkommer med mer detaljerade siffror när MMS släpper helgsiffrorna.