Så går TV4:s storsatsning

Högst snitt har den första sändningsveckan med 311 600 tittare.

Foto: Pär Bäckstrand/TV4

Över sex veckor har gått sedan premiären av TV4:s jättesatsning. Dagens Media har med hjälp av MMS tagit reda på hur programmet egentligen står sig.

Den 7 januari sändes det allra första avsnittet av TV4:s stora satsning "Efter fem" med Tilde de Paula Eby i spetsen. 

Viveka Hansson, programdirektör för nyheter och samhälle på TV4, har tidigare sagt till Dagens Media att programmet blir ett sätt för TV4 att knyta ihop nyhetsdygnet. 

– Våra egenproducerade nyhets- och samhällsprogram går väldigt starkt just nu. Det är väldigt kul för svenska tv-makare att det har blivit mer lönsamt för kanalerna att satsa på egen journalistik och göra egna program snarare än att köpa in utländska format och lägga den här tiden på dagen, sade hon till Dagens Media i september förra året.

Tanken är att programmet både ska fånga linjära tittare och de som exemelvis är på väg hem från jobbet och tar del av programmet via mobil eller surfplatta. 

Sex hela veckor har hunnits sändas av "Efter fem" och frågan är hur väl programmet lyckas locka tittare både linjärt och online. Dagens Media har med hjälp av MMS tagit fram tittarsiffrorna. 

Linjärt hade premiäravsnittet den 7 januari den hittills högsta tittarsiffran på 393 000. Tittartidsandelen under premiären låg på 23,5 procent och ratingen på 2,6 procent i huvudmålgruppen 15-64 år, vilket också är toppnoteringar för programmet hittills. 

Den lägsta tittartidsandelen hittills ligger på 10,2 procent och den lägsta ratingen ligger på 1,4 procent. 

Högst snitt har den första sändningsveckan med 311 600 tittare i snitt. Lägst snitt har den senaste fullständiga veckan (vecka 6) med 227 600 tittare. 

Siffror över det linjära tittandet (källa: MMS):

 

*Preliminära siffror.

Siffrorna från MMS visar även att programmet faktiskt lyckas locka en relativt stor publik digitalt sett till siffror över livesändningen. 

Inte allt för förvånande lockade den första livesändningen flest tittare även online, där antalet starter uppgick till cirka 19 000 och onlineratingen landade på cirka 2400. 

Lägst antal starter hittills har det 25:e avsnittet med runt 8000 starter. Den lägsta onlineratingen ligger i sin tur på 970. 

Siffror över onlinetittandet (räknat för hela slotten 17-18.50): 

 

 

 

 

 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2019-02-20 10.44

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: