Så går "Idol" 2018

Förra året lyckades TV4 öka tittandet för "Idol" – Dagens Media har tagit fram siffror som visar hur väl programmet står sig i år.

I år sänds TV4:s flaggskepp "Idol" för fjortonde gången. Förra året lyckades programmet höja tittandet rejält, jämfört med föregående år, genom ett ordentligt omtag och större satsning på sociala medier

– Det är så kul att vi är tillbaka, sade en av "Idols" exekutiva producenter Jonathan Nordin, om uppsvinget förra året. 

Dagens Media har låtit MMS ta fram siffror över årets tittande och siffrorna visar att programmet fortfarande står sig starkt linjärt. 

2017 låg den lägsta tittarsiffran på 815 000, medan den lägsta siffran hittills i år ligger på 954 000. Den lägsta ratingen  i huvudmålgruppen 15-64 år låg förra året på 9,0 procent, medan den lägsta i år ligger på 9,7. 

Den lägsta tittartidsandelen låg 2017 på 26,9 procent. I år ligger den lägsta tittartidsandelen på 35,7 procent. 

Flest tittare drog finalen förra året som (preliminärt) drog en publik på 1 150 000. Hittills i år ligger den högsta siffran snudd på samma nivå som den finalsiffran då det mest sedda programmet lockade en publik på 1 100 000 tittare. 

Det är också rimligt att anta att även årets final kommer leda till säsongens högsta tittarsiffror. 

Datum / Starttid / Längd / Tittarsiffra i tusental / Rating i huvudmålgruppen 15-64 år (%) / Tittartidsandel i huvudmålgruppen 15-64 år (%)

20180928 / 20:00 / 119 / 1038 / 10,8 / 41,2

20181005 / 20:00 / 119 / 1035 / 10,8 / 41,7

20181012 / 20:00 / 119 / 954 / 9,7 / 35,7

20181019 / 20:00 / 89 / 992 / 10,5 / 38,9

20181026 / 20:00 / 89 / 1009 / 10,1 / 38,7

20181102 / 20:00 / 89 / 1024 / 10,4 / 40,5

20181109 / 20:00 / 89 / 1034 / 10,7 / 40

20181116 / 20:01 / 89 / 1100 / 11,4 / 40,9

20181123 / 20:00 / 90 / 1098 / 11,5 / 41,3*

* Siffrorna är preliminära.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-11-27 13.16Uppdaterad 2018-11-27 13.28

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: