Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Så går det för Niclas Fröbergs Tre Kronor

Publicerad: 7 Januari 2009, 05:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Före detta Mindshare-chefen Niclas Fröbergs mediebyrå Tre Kronor Media har nu lämnat in sitt första bokslut.


Tre Kronor Media bildades sommaren 2007 av Mindshares tidigare vd Niclas Fröberg och Tradedoubler-doun Carl-Johan Grandinson och Jacob de Geer.

Målen för mediebyrån var högt satta, för att inte säga kaxiga: byrån skulle ha etablerat verksamhet i fjorton olika länder före årsskiftet 2007/2008 och ha ett 50-tal anställda. Inom fem år skulle företaget omsätta 5 miljarder kronor och göra en vinst på 100 miljoner. Tillväxten skulle både ske organiskt och genom förvärv.

Tre Kronor lämnade nyligen in sitt första bokslut till Bolagsverket. Byrån omsatte under perioden 2007-05-01 till 2008-08-01 26,4 miljoner kronor. Av dessa var köpt medieutrymme 24 miljoner. Byråintäkten landade på 2,4 miljoner kronor och resultatet på sista raden uppgick till 183.104 kronor.

De tre ägarna väljer att plocka ut 180.000 kronor, resten förs över i nästa räkning.

I bokslutet skriver Tre Kronor att man välkomnar lågkonjunkturen "eftersom flera annonsörer kommer att ifrågasätta deras nuvarande byråpartners och vårt erbjudande om resultatbaserad marknadsföring ligger rätt i tiden".

Under perioden har Tre Kronor tagit in uppdrag för Rusta, Paf, Universal Music och Sony Electronics. Enligt Tre Kronor vann man under våren 2008 kunder som ska spendera 100 miljoner kronor på media de kommande 12 månaderna.

Under 2010 ska medieomsättningen ha fördubblats, till 200 miljoner, skriver Tre Kronor i sitt bokslut.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.