Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Så går det för Charlotta Flinkenbergs Chic

Publicerad: 27 Januari 2009, 04:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Chics annonsförsäljning landade på 8,6 miljoner bruttokronor under förra året. "Vi hade en strålande sommar, en knackig höst men en bra vinter", säger chefredaktören Charlotta Flinkenberg. Nu väntar relansering av sajten.


Charlotta Flinkenberg hade filat länge på en snabb, Graziainspirerad modetidning. Men plötsligt skar det sig med utgivaren Bonnier och det var istället hos Allers hon kunde lansera Chic, uppbackad av en bombmatta med pr och reklamfilmer, sommaren 2008.

Enligt Sifo Reklammätningar har Chic sålt annonser för 8,6 miljoner kronor brutto sedan lanseringen i juni. Den bästa månaden var december, då försäljningen uppgick till 1,4 miljoner brutto. Charlotta Flinkenberg säger att hon är nöjd med resultatet.

- Vi har inte haft några statistiska siffror att presentera för annonsörer och förmedlare, de har fått gå på hur tidningen ser ut och den kvalitet vi kan visa upp, säger Charlotta Flinkenberg.

Just annonsförsäljningen har varit ett orosmoln, säger hon:

- Men det ser bra ut nu. Den enda skillnaden är att annonsörerna inte gör lika många årsbokningar nu, de bokar tre-fyra nummer istället för 12.

Det första numret sålde i 91.000 exemplar, men då var priset endast 10 kronor och hårt marknadsförd med bland annat Sex & The City-filmen. Charlotta Flinkenberg vill inte gå ut med hur många tidningar som Chic säljer i dag. Hon har tidigare sagt att målet är att om ett år sälja 70.000 tidningar varannan vecka.

- Lösnummerförsäljningen går bra om vi jämför med våra konkurrenter. Däremot har prenumerationssidan gått ganska trögt, om jag ska vara ärlig. Det tar lite längre tid att bygga upp en stor abonnerad upplaga, man måste genomföra stora kampanjer och skämma bort läsarna med premier. Vi har valt att lägga allt krut på lösnummerförsäljning hittills och på att marknadsföra oss i butiken, säger Charlotta Flinkenberg.

Chics målgrupp har knappast brist på alternativ i tidningshyllan. Lanseringskampanjen har också prisats av Sveriges Tidskrifter, då Chic fick Årets marknadsföringspris.

Lösnummerpriset är 25 kronor och som det ser ut nu kommer det att ligga fast under året. Även helsidespriset, som är 34.900 kronor, ligger kvar på samma nivå.

Medan tidningen hårdlanserats har sajten hamnat i skymundan. Idag har Chic.se 15.000-20.000 unika besökare, en siffra som Charlotta Flinkenberg kallar "helt okej". Nu har man dock låtit bildredaktör Rose-Marie Söderlund bli webbredaktör och i februari relanseras den, bland annat med nya bloggare.

- Vi håller på att skriva avtal med en känd bloggare och ska fylla på med rörligt material, säger hon.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.