Gå direkt till textinnehållet

Så går AVOD-tittandet i Norden

AVOD-tittandet har ökat markant sedan 2016.

Foto: Janne Næss

Siffror från Mediavision visar hur mycket AVOD-tittandet har ökat de senaste åren.

Avod-marknaden, alltså den annonsbaserade streamingmarknaden, står för ungefär en  fjärdedel av intäkterna på den nordiska videoannonsmarknaden. Det enligt siffror från Mediavision. 

AVOD-tittandet har ökat markant de senaste två åren, både för den svenska, norska och finska marknaden. 

Det dagliga tittandet av AVOD per land och år (i antalet minuter) 15-74 år:

Precis som situationen ser ut för SVOD så tar de amerikanska jättar en stor del av tittarkakan. Mätt under hela 2018 så tar Youtube 60 procent av det totala videotittandet. 

Men Mediavision konstaterar också att lokala spelare går framåt med hänvisningar till TV4 Play och Viafrees egna streamingsiffror. TV4 Play har nått 4,7 miljoner registrerade användare under 2018 medan Viafree meddelat att man nått en miljon registrerade användare i Sverige efter att ha infört obligatoriskt inlogg. 

Samtidigt växer även den internationella AVOD-marknaden. Hulu slog intäktsrekord under fjärde kvartalet med en uppgång på 1,5 miljarder dollar, vilket motsvarar en ökning på 45 procent. Samtidigt köpte Viacom nyligen streamingtjänsten Pluto TV och Amazon har lanserat en annonsbaserad streamingtjänst kallad "Free dive". 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2019-01-30 12.23

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: