Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Så försöker företagen rida på Alla hjärtans dag-vågen

Publicerad: 12 Februari 2009, 09:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

På lördag är det Alla hjärtans dag och företagen tävlar i specialerbjudanden inför kärleksdagen. Här är några exempel.


Agency9, ett företag som låter konsumenterna skapa 3d-miljöer i realtid, kampanjar med ungdomscommunityn Habbo. "Säg det med mobilen!" är parollen, då man uppmanar ungdomar att designa och skicka sina egna Alla hjärtans dag-mms till sina nära och kära. Agency9:s pr-byrå är Axicom.

Posten försöker också få på press via Alla hjärtans dag, och har genomfört en undersökning där de frågat svenska folket om vem de helst vill skicka kärleksbrev till. Skådisbranschens enfant terrible Mikael Persbrandt toppar listan, före skidåkerskan Charlotte Kalla och prinsessan Madeleine. Även Björn Skifs, Laila Bagge, Ara Abrahamian och Björn Gustafsson finns med.

Interflora.se lanserar en ny tjänst som går ut på att kunderna kan få en exklusiv, dansk choklad levererad tillsammans med blommogrammet.

Austrian Airlines låter hälsa, via pr-byrån Mafioso, att alla som bokar resor på flygbolagets sajt under lördagen får 20 procents rabatt.

- Vi står gärna till tjänst om man känner att man vill slå till med något mer extravagant än en blombukett på Alla Hjärtans Dag, menar Sverige-vd:n Johannes Walter.

På Alla hjärtans dag är det också premiär för Nonstop TV:s kanal TV7. Kanalens målgrupp är tjejer mellan 25 och 39 år och tablån ska fyllas med med inköpta serier inom komedi och drama, samt sydamerikanska telenovelas. Kanalen ska också visa långfilmer inom samma områden.

Björn Borg gör dock tvärtom. Lagom till Alla Hjärtans Dag lanserar klädföretaget en "Break up day". Då kan besökarna gå in på sajten och genomföra ett test, som ska visa om man borde göra slut med sin käresta. Är så fallet kan sajten hjälpa till med ett "göra slut"-sms.

- På fredag kommer det att finnas en liten sorgehörna i vissa av våra butiker, så att de som har gjort slut kan ägna en dag åt att vara ledsna och kanske köpa svarta sorg-underkläder innan de går vidare på Alla hjärtans dag, säger Rocky af Ekenstam Brennicke.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.