Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Så försöker Blondinbella ragga gratiskläder till fjällresan

Publicerad: 6 Februari 2009, 05:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Bloggerskan Isabella Löwengrip ska åka till fjällen med assistent och pojkvän. Då passar hon samtidigt på att försöka dryga ut garderoben med klädsponsring mot bildexponeringar och länkar. Dessutom hävdar bolaget att bloggen har 800.000 unika besökare i veckan.


Isabella Löwengrip och hennes ägarbolag G Media Group har konsekvent förnekat att Blondinbella.se innehåller sponsrade inlägg. Då Konsumentverket granskade sajten efter en artikel i Dagens Medias papperstidning svarade dåvarande vd:n Johan Kinnander att det endast förekom "traditionell annonsförsäljning" på sajten.

Men ett mejl till potentiella annonsörer som Dagens Media tog del av i höstas framgick det att man kunde köpa inlägg i bloggen. För 75.000 kronor blev man sponsor till bloggerskans 18-årsfest, fick 1.500.000 exponeringar samt "3 artiklar på Blondinbella.se, en text, en länk och en bild i varje". (G Media Groups nuvarande vd Fredrik von Essen menade dock att det handlade om advertorials och senare gick ett nytt brev ut, där ordet "article" hade bytts ut mot "advertorial blog").

Nu ska Isabella Löwengrip och hennes assistent ta med sig pojkvännerna till fjällen. Och då passar hon, som drar in 300.000-400.000 kronor i månaden på annonser, på att försöka dryga ut vintergarderoben med gratiskläder.

"I slutet av februari ska Isabella iväg på en skidresa tillsammans med tre andra. Finns det någon möjlighet till sponsring av skidkläder från något av era märken?", skriver Isabella Löwengrips assistent i ett mejl som gått ut till klädföretag.

Enligt mejlet får sponsorerna "mängder av bilder från backarna samt länkningar från Blondinbella.se och om så önskas också från Storstadspojken.se" i utbyte mot gratiskläderna.

Storstadspojken.se är en blogg som drivs av Isabella Löwengrips pojkvän. Isabella Löwengrips assistent bekräftar att mejlet är autentiskt.

- Det är jag och Isabella som ska åka med våra pojkvänner. Vi vill undersöka om det finns intresse för ett samarbete, det handlar inte om att vi ska få pengar, säger hon.

I mejlet hävdar avsändaren att bloggen har "800.000 unika besökare i veckan". Enligt SIS-index som presenterades i tisdags besökte 308.569 Blondinbella.se under vecka 5.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.