Så formar de sociala trenderna företagen

"Företag som vill ligga i framkant av utvecklingen behöver fundera över hur de på bästa sätt kan engagera kunder på alla typer av enheter", skriver Facebooks Sam Rihani.

Foto: Facebook

Facebooks Sverigechef, Sam Rihani, ger sina spaningar över trenderna som kommer prägla företagen under 2019.

När vi nu lämnat 2018 bakom oss reflekterar många över året som gått och ser fram emot vad nästa år har att erbjuda. Tekniken utvecklas snabbare än någonsin och fortsätter att skaka om hela branscher och affärsmodeller. Något som varit tydligt de senaste tio åren är att konsumenterna ofta tar till sig ny teknik innanföretagen hinner göra det. Tekniktrenderna påverkar i sin tur hur människor upptäcker, utvärderar och interagerar med företag samt i förlängningen hur och var de gör sina köp.

På Facebook såg vi under 2018 tre betydande kommunikationstrender som vi förväntar oss kommer öka under 2019: video, Stories och direktmeddelanden.

I augusti 2018 introducerade vi Facebook Watch, som togs väl emot i Sverige. Vi såg även att svenskarna globalt sett ligger i topp när det kommer till att konsumera videoinnehåll på mobilen. 85 procent av internetanvändare i Sverige använder idag någon form av streamingtjänst.

Mobilanvändning ökar i stort och 88 procent av de svenska internetanvändare använder sina mobiler till att surfa på internet. 

Vi har under flera år lyft fram hur mobilen som enhet mer och mer tar över från datorn, men 2018 kunde vi nu definitivt konstatera att konsumenten har gått till att bli en ”multiskärm-användare”. Fenomenet ”second screening”, alltså att använda flera skärmar samtidigt, har ökat år efter år och trenden förutspås fortgå även under 2019. Det här innebär att företag som vill ligga i framkant av utvecklingen behöver fundera över hur de på bästa sätt kan engagera kunder på alla typer av enheter under 2019. 

En annan intressant utveckling är det ökande användandet av Stories. Dagligen delas mer än en miljard Stories på Facebook, Instagram och WhatsApp. Enligt en nyligen publicerad rapport av eMarketer kan den här ökade användningen kopplas till flera kommunikationstrender. Exempelvis föredrar konsumenter att dela foton och videor istället för att skriva texter. De uppskattar också tryggheten i att veta att det de delar inte kommer att finnas kvar för all framtid och de har även ett behov av att dela vardagshändelser med en mindre publik. 

Samma trender kan även kopplas till ökningen i antalet direktmeddelanden som skickas på våra olika plattformar. Av alla kommunikationstrender som syns hos konsumenterna är detta den som skapar störst möjligheter hos företagen. Kunder vänder sig nu till meddelande-funktionen på företags Facebook- eller Instagram-sidor för att få hjälp, en smidigare kundupplevelse eller för att ta del av viktiga uppdateringar. Mellan människor och företag skickas varje månad 10 miljarder meddelanden globalt.

Direktmeddelanden är viktiga eftersom de skapar en pågående dialog mellan användare och företag. I många fall kan funktionen erbjuda en mer personlig upplevelse. Vi genomförde en undersökning på fyra marknader som visade att möjligheten att skriva till företag via sociala plattformar får människor att känna ett större förtroende och en starkare anknytning till varumärket. Detta är något av ett paradigmskifte som låter företag få kunderna att känna sig omhändertagna, vilket bidrar till att främja varumärkeslojalitet. 

Vad är ditt företags nyårslöfte? För mig grundar sig alla dessa nya trender i en gammal idé – att relationer betyder allt och att varje relation börjar med en konversation. Att starta, upprätthålla och utveckla meningsfulla relationer är därför ett viktigt fokusområde under 2019.

Sam Rihani, Sverigechef Facebook

Publicerad 2019-01-17 09.11

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: