Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Så fixar MTG Radio Star-tablån

Publicerad: 9 Januari 2009, 04:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Målet är att sno lyssnare från både SBS och P4. Ett halvår efter starten filar MTG Radio på formen för Star FM. Dagens Media hängde med som testperson då Star finjusterade sin musikprofil.


Aulan i Sahlénhuset på Östermalm i Stockholm börjar fyllas av 35-45-åringar, mestadels kvinnor. De 144 fällbara sitsarna, med tillhörande uppfällbara bordsskivor, blir upptagna nästan till sista plats. Det är tisdag kväll och vi har samlats för att hjälpa en än så länge anonym radiostation att finjustera sitt musikval. Och för att tjäna 500 kronor vardera.

Star FM startade den första april i år och ersatte Svenska Favoriter. Målgruppen är densamma, Stockholms män och kvinnor, 30-54 år. Men Star FM ska erbjuda både svensk och utländsk hitmusik från 70-, 80, och 90-talet.

- Alla kommersiella radiostationer bygger på marknadsundersökningar. Den svenska musiken och schlagermusiken dalar i popularitet, därför valde vi att stänga Svenska Favoriter. Men vi hoppas att Star FM blir lika stor, med strax över 4 procents lyssnande. Nu har vi 3-någonting, säger programchef Hasse Eriksson.

Kvällen med musiktestet började ett par veckor tidigare, med ett telefonsamtal från undersökningsföretaget Gfk. Respondenten fick svara på frågor om radiovanor och musik. Bland annat skulle ett stycke med sex-sju låtar betygsättas från 1 till 10. Iggy Pop, lite disco och någon schlagerdänga. Dagens Medias reporter svarade 7.- Inte 8 då?- Tja, ok, jag säger väl 8 då.

Det var nyckeln. Åttan öppnade dörren till aulan denna tisdagskväll. Dagens Medias reporter uppmanades nogsamt att uppge 8 även under testkvällen. Annars skulle resultatet inte räknas och Dagens Medias reporter skulle bli uppmanad att gå hem.

Star FM blåser nytt liv i kampen mellan de två radiobolagen. Bara någon månad efter att MTG Radio lanserat Star FM skruvar konkurrenten SBS Radio på sina stationer Vinyl och Studio 107,5. Den senare läggs ner och soulklassikerna från 70- och 80-talet flyttas till Vinyl, som alltså breddar sin 60-talsprofil och blir en mer direkt konkurrent till Star FM. I augusti kontrar Star FM med en morgonshow med Suzanne Härtén och Hans Fahlén.

Programchef Hasse Eriksson smyger även in en del nya låtar bland de gamla godingarna.

- Vi vill vara en ålderskanal med fräschör. En 40-åring i Stockholm är inte som en 40-åring ute i landet. Stockholmaren håller sig ung i sinnet och tar in ny musik under en längre tid. Därför vill vi ha med något nytt och fräscht också, säger han.

Folk strömmar in i aulan. En blond kille med snedbena och v-ringad märkespullover vankar fram och tillbaka vid podiet längst fram. Han bär headset kopplat till högtalarna och allt han säger hörs tydligt i hela salen. Han välkomnar folk, informerar om att alla ska ta pennor, sudd och svarsformulär och guidar dem till lediga platser.

Strax efter 18 stängs dörrarna och Fredrik Severin som den blonda heter, tar till orda. Han jobbar på Radio Intelligence, som fått i uppdrag att hjälpa en än så länge anonym radiostation att uppdatera sitt musikarkiv. Vi ska under två-tre timmar få bedöma musik. Vi uppmanas att vara ärliga, att beskriva musiken som så som vi känner och inte som vi tror att vi borde tycka. Det är inte fråga om någon trendspaning.

Vi uppmanas att fylla i formulären ordentligt, att inte kladda ner dem ("var försiktig med läsk och kaffe, scannern är väldigt känslig"), att skriva tydligt, inte vika formuläret och att bara använda den blyerts som vi fått låna på plats. Efter några inledande frågor om ens radiolyssnande, där betyget 8 kändes bra att lämna, är det dags att vända blad och dra igång själva musiktestet.

Totalt lyssnar vi under kvällen igenom 630 låtar. Vi har fem sekunder på oss att bedöma dem enligt sex kriterier: Aldrig hört, Favorit, Tycker om, Varken eller, Trött på, samt Tycker inte om. Efter 350 låtar är det paus, med kaffe, te, juice, smörgås och frukt. Ett par av kvinnorna kring ståbordet berättar att det är första gången de gör ett musiktest. De tycker att det är ganska roligt, men gör det för pengarna. - Fast det är klart, det vore ju roligt att höra en låt som man har röstat fram. - Men vet du vilken station det handlar om, då?- Nä, det är klart.

Någon gång under kvällen bryter Fredrik Severin musikflödet, för att kolla att alla fortfarande är vakna eller för att byta cd. Han skämtar för att boosta humör och energi:- Jag har räknat lite, ni får 76 öre per låt, så om det är någon låt ni inte gillar kan ni tänka på det. - Jag har faktiskt varit med om en tjej som ville köpa skivorna som vi spelar här. Hon tyckte att de skulle vara bra att ha i bilen på väg till jobbet.

Programchef Hasse Eriksson får resultatet av musiktestet redan dagen efter kvällen i aulan. Sedan ska testet omsättas i praktiken, vilket kan ta sin tid. En station som liksom Star FM spelar mestadels kända låtar litar till 100 procent på statistiken. Men exakt hur det går till när det exempelvis är dags att bannlysa en låt som folk uppger att de är trötta på vill Hasse Eriksson inte säga.- Vi har nyckeltal som vi följer, men det vill jag av konkurrensskäl inte berätta om.

Musiktester liknande den i Sahlénhusets aula är värdefulla för radiostationer, men också mycket dyra. Enbart ersättningen till de respondenter som deltog kostar omkring 72.000 kronor. Sedan tillkommer kostnad för Radio Intelligence, samt för rekryteringen av respondenterna, som är det svåraste och mest tidskrävande

Det är tyst i aulan under testet, bortsett från låtsnuttarna som oavbrutet och nästan galet matas ur högtalarna. Det prasslar högt när 144 människor unisont lägger ner sina pennor och vänder sida i formuläret. Till en början är det lite spännande att höra nästa låt, och nästa och nästa ...

Men efter 223 låtar är Dagens Medias reporter trött. Efter 630 låtar, plus några extrafrågor om musikstilar och röstning om den perfekta radiostationen, susar det i huvudet. Fredrik Sahlin avslöjar att det är Star FM som ligger bakom musiktestet och tacka för intresset.

På väg ut ur aulan kvitterar 144 susiga hjärnor ut varsina kuvert med 500 kronor. Respondenterna tar pengarna ur kuverten och stoppar dem i jackfickan medan de med snabba steg försvinner ut i höstmörkret.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.