Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Så firar Carlsberg jul

Publicerad: 1 December 2008, 04:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Bryggerijätten Carlsberg gör inga breda reklamkampanjer inför julen. Istället satsar Carlsberg på nya produkter och ny design. "Våra produkter är våra hjältar i jul", säger Henric Byström, pr-ansvarig på Carlsberg.


Julen är en given försäljningshögtid för bryggerierna. Varje år säljs till exempel 30 miljoner liter julmust under den korta, men intensiva julhandeln.

Carlsberg, som med sitt klassiska varumärke Apotekarnes julmust, har en 46-porcentig marknadsandel kommer inte att genomföra några breda reklamkampanjer i år. Istället sätter Carlsberg tron till nya produkter och förpackningar.

- Vår julsatsning börjar med att vi tidigt jobbar med produktutveckling, säger Henric Byström.

För julmusten är årets nyhet en 33-centilitersburk. En sms-kampanj där folk kan ge bort en julmust som sedan hämtas ut i butik genomförs också.

- I övrigt satsar vi mycket på kampanjer i butik, för att komma så nära köpbeslutet som möjligt.

Både Pripps och Falcons julöl får ny design i år. Falcon Gemmelbrygd relanseras i ny design, efter 12 års frånvaro på marknaden.

Den nyhet som sticker ut mest är xider winter, vars upp-och-nedvända logga uppmanar till att vända flaskan.

- Då ser man ett litet snöfall.

Flaskan ska säljas på Systembolaget och på krogen. Det är dock inte, som namnet antyder, frågan om en cider.

- Nej. Det är en blanddryck, ingen cider försäkrar Henric Byström.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.