Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Så blir dur redo för Amazons entré

Gemma Spence.

När Amazon lanserar sin plattform i Sverige kommer det sätta en ny standard för den svenska e-handeln. Gemma Spence, vd för e-commerce på PHD, berättar hur du gör dig redo.

Under ett års tid har det spekulerats vilt kring när den globala e-handelsjätten Amazon ska lansera sin plattform i Sverige. Först var uppfattningen att lanseringen skulle ske under shoppingdagen Black Friday den 23 november, men enligt uppgifter till Di Digital kommer lanseringen att dröja ytterligare.

Gemma Spence, vd för e-commerce på PHD, har upplevt hur Amazons intåg har format e-handeln på många andra håll i världen. Hennes erfarenheter bekräftar att Amazons etablering utan tvekan kommer ställa tuffa kvar på den svenska handeln.

Gemma Spence spår att Amazon kommer lansera relativt litet men fokuserat i Sverige, med fokus på amazon.com och på retailsektorn. Streamingtjänsten Prime lär inte vara med från början.

- Amazon spenderar mycket tid på att förstå konsumenterna, logistiken och möjligheterna att erbjuda service innan de lanserar på en ny marknad. De kommer inte att göra allt - men de kommer göra ett få antal saker otroligt bra, säger Gemma Spence.

Hur har Amazons etablering påverkat andra marknader i världen?

- Amazon sätter ribban otroligt högt för andra e-handelsaktörer. Hela deras plattform är skapad för att göra köpupplevelsen så friktionsfri som möjligt. Som konsumenter är vi vanemänniskor, vilket gör det lätt för andra aktörer att ta efter den köpupplevelse som Amazon har skapat och som vi har vant oss vid.

Läs mer och ta del av Gemma Spences bästa tips till att bli redo för Amazons entré i Dagens Media Insikt, vecka 47. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-11-22 06.50Uppdaterad 2018-11-22 06.50

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: