Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Så blir du en mediababe

Publicerad: 9 November 2010, 05:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Fyra frågor till Jacqueline Kothbauer, författare till "Mediababe- nio steg till framgång med hjälp av media".


Vad är en mediababe?

- En mediababe är en person som älskar medierna och får medierna att älska dem. En person som använder medierna som marknadsföring.

Vilka är de tre viktigaste punkterna man ska följa för att bli en mediababe?

- Den första är att man måste ha en klar och tydlig bild av sin egen kompetens och vem som kan ha glädje av den. Den andra är att kartlägga vilka mediekanaler målgruppen använder. Den tredje är att man ska möta sin målgrupp vid ett intresse och inte bara prata om sin produkt, man ska påbörja en kommunikation som är koppad till upplevelsen.

Hur blir man en mediebabe?

- Det är väldigt viktigt att lära sig hur journalister jobbar och vad de vill ha, kan man inte det kommer man inte in. Man ska också komma ihåg att ha en egen medieportal där man för fram sig själv. Här är bloggen väldigt viktig. Det är en plats där du hela tiden är aktiv och marknadsför dig själv som en person, här skapar du också en dialog som är viktig för att fånga in din målgrupp.

Varför har du intervjuat just tio kvinnor?

- Jag har intervjuat kvinnor eftersom mediebranschen länge varit mansdominerad men tack vare sociala medier har fler kvinnor tagit sig fram och mina intervjuer är väl en kommentar till just det. Man behöver dock inte vara kvinna för att vara en mediababe.

Marie Larsson

dagensmedia.redaktion@almamedia.fi

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.