Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Ryska medier gick på norskt OS-skämt

Publicerad: 26 Februari 2014, 11:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:46

Rysk media förstod inte att satirsajtens artikel var humor – slog fast att den norska OS-stjärnan Marit Björgen är dopad.


Ämnen i artikeln:

OS

Rubriken till skämtartikeln på satirsajten 5080 lyder: ” IOK bekräftar: Har funnit spår av Marit Björgen i doping” - en anspelning på den norska skiddrottningens kvaliteter i spåren.

Vidare skriver sajten att Björgen-preparatet hittats i de positiva testerna som avslöjade den tyska skidskytten Sachenbacher-Stehle.

På vissa håll i Ryssland uppfattades nyheten som sann. Enligt tidningen Expressen så ledde en misslyckad Google-översättning till att den ryska sajten Sport-Express samt Radio Ryssland felaktigt rapporterade att Marit Björgen testats positivt för doping.

Pär Ullrich


Ämnen i artikeln:

OS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.