Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ryanairchefen: ”Fler pr-stunts kommer”

Publicerad: 7 Juli 2009, 13:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18

Ryanairs provokativa kommunikation fortsätter, enligt nye Sverigechefen Erik Elmsäter.


Lättklädda kvinnor i skoluniformer. En vd som säger att flygvärdinnorna ska erbjuda förstaklassresenärerna avsugningar. Flygbolaget Ryanair har flera gånger hamnat i blåsväder för sin marknadsföring. När man kallade ERK för ”glädjedödare” tappade riksdagsledamoten Brigitta Olsson tålamodet och menade att flygbolagets reklam var ”korkad”.

Svaret kom direkt i form av ett pressmeddelande: ”Ryanair, Sweden's only low fares airline, today laughed off the stupid comments by Swedish MP, "Boring" Birgitta Ohlsson”.

Sedan en månad tillbaka har Ryanair en chef för sälj och marknad i Norden. Han heter Erik Elmsäter, tidigare försäljningschef på ståljätten Corus. Han säger att tajmingen var avgörande för jobbytet.

 – Jag jobbade i stålbranschen och 50 procent av underlaget försvann över en natt. Vi sade upp 5.000 personer. Jag tänkte att det var dags att se mig efter nya utmaningar och såg annonsen på Ryanairs sajt. När jag såg att svenskkunskaper var ett krav blev jag lyrisk.

Ryanair har fått kritik från flera håll för sin kommunikation. Hur ser du på det?

– Det viktiga är passagerarsiffrorna och då kan man se att det varit en framgångsrik kommunikation. Men övergripande kommunikationsstrategier får du ta med Stephen McNamara, kommunikationschefen på Irland.

Blir det mer av det slaget med dig vid rodret?

– Det blir en överraskning. Allt som bidrar till att fylla flygplanen kan man göra. Det blir fler pr-stunts framöver.

Ryaniar jobbar med pr-byrån Andréasson i Sverige men sköter det mesta av sin kommunikation inhouse. Enligt Stefan Elmsäter är det inte aktuellt att handla fler byråer.

Hur ser du på Ryanairs framtid?

– Den är strålande. Det är fasansfulla tider för flygindustrin men Ryanair ökar. Vi expanderar och ökar marknadsandelarna.

Vad tror du blir största skillnaden med att jobba på Ryanair jämfört med Corus?

– Det förra bolaget var ett gammalt statligt arv, med extremt mycket byråkrati. Det är natt och dag mellan de här bolagen. Spontant känns resorna som en skillnad, jag ska ha min bas i Dublin.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.