Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ruab lanserar analysverktyg på internet

Publicerad: 2 April 2002, 04:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

Ruab lanserar ett analysverktyg för målgrupper och varumärken på internet. Med analysverktyget som heter Konsumeter vill Ruab locka fler annonsörer som kunder.


- Konsumeter är ett billigt sätt för produktchefer att få information om sina och konkurrenternas produkter. Produktcheferna får kanske inte exakt den data de skulle vilja ha om de köpte en egen undersökning, men de får någon slags koll på var de befinner sig, säger Riccard Montén, vd för Ruab.

Analysverktyget gör det möjligt att göra egna målgruppsanalyser och varumärkesanalyser via internet. Materialet kommer till största del från Andromedaundersökningen som uppdateras två gånger per år.

Databasen innehåller information om konsumentbeteende gällande cirka 1.000 varumärken inom 100 produktgrupper. Respondenterna finns beskrivna i en mängd detaljer: hushållsinkomst, geografi, kön, inkomst, ålder, attityder, exempelvis. En kund kan köpa bara den del av undersökningen som är intressant för dem.

- Om det är en liten spelare kan han eller hon välja att köpa licens för exempelvis mjölk mot demografi och geografi. Man kan också bygga egna tabeller som man sparar på webbsidan. När nästa databas kommer uppdateras sina tabeller automatiskt.

En testversion av analysverktyget Konsumeter finns på sajten www.ruab.biz från och med torsdag denna vecka.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.