Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

RSV: "Vår kampanj är inte politisk"

Publicerad: 9 April 2002, 06:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

För första gången startar Rikskatteverket, RSV, en kampanj som ska leda till attitydförändringar. Drygt 500.000 ungdomar ska inse att man får valuta för skatterna och att svartjobb är förkastligt. Kampanjen sammanfaller med valrörelsen, men är ändå inte politisk, enligt RSV.


Kampanjen kostar i år 10 miljoner kronor och fick en flygande start när pr-byrån Westander Publicitet & Påverkan ordnade med ett debattinlägg på DN Debatt igår.

På ZTV, Kanal 5 och snart hos MTV, på Sandrews och SFs biografer, visas nu RSVs reklamfilmer. Fram tornar ett samhälle där ingen betalar skatt och det kommer brunsolkigt vatten ur kranarna och gatorna är lervälling och parkerna fulla med skräp. Payoff: "Eller så betalar man skatt".

- Ungdomar blir allt mer positiva till svartjobb. Samtidigt säger de att de vill veta var skattepengarna går. Därför går vi ut och förklarar vad skattepengarna går till, det är ren faktaförmedling, säger Peter Rödin, informatör på RSV.

Från reklamfilmerna länkas ungdomarna vidare till en sajt producerad av webbyrån Farfar. Senare i april lägger RSV ut ett informativt brickunderlägg i matsalar på gymnasier. Dessutom skickar Rikskatteverkets generaldirektör ett brev till alla i målgruppen16-20 år, drygt 500.000 personer. Senare i höst ska reklamfilmen visas igen.

Så varför startar RSV kampanjen mitt i valrörelsen?

- Det handlar inte om en politisk kampanj. Det finns ingen anledning att avstå från viktiga budskap bara för att det är valår. Vi vill komma ut innan ungdomarna får sitt sommarjobb, säger Peter Rödin

Hur lämpligt är det att RSV går ut och slår ett slag för skattemoralen och därmed även ett slag för myndighetens egna verksamhet?

- Det handlar inte om att man ska älska RSV eller att vi försöker få mer pengar till myndigheten. Vi förstår att det här är känsligt. Men vi vill visa att vi står på samhällets sida och vi vet att majoriteten av svenskarna är beredda att betala sin skatt så länge alla andra gör det, säger Peter Rödin

Varför inte köra en kampanj för att sänks skatterna och på så sätt få ner svartjobben?

- Det är en politisk fråga. Vi sysslar inte med politik, säger Peter Rödin

Finns det inte en risk att kampanjen uppfattas som ett slag för det nuvarande skattesystemet som många anser ge för högt skattetryck?

- Vi pratar inte om skatternas storlek. Vi säger bara att man ska följa spelreglernas som har fattats i demokratisk ordning, säger Peter Rödin

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.