Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Roxx-gruppen säger upp 40

Publicerad: 1 November 2001, 14:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Mediekoncernen Roxx Communication Group säger upp alla anställda på kontoret i Köpenhamn. Även i Tyskland och Sverige har koncernen dragit ner på personal. Det skriver nyhetsbrevet Rapidus. Sedan i våras har 40 personer fått lämna Roxx-koncernens bolag.


- Men vi ökar omsättningen från 60 till 70 miljoner kronor i år och räknar med

att göra fem miljoner kronor i vinst. Vi har ändå inte drabbats så hårt i

lågkonjunkturen, säger koncern-vd Micael Glennfalk.

I Tyskland har Roxx-gruppen sagt upp alla anställda inom produktionen, sex

personer. Produktionen har istället lagts ut på företaget Adesso. Bara

säljstyrkan om tre personer finns kvar i Tyskland. Åtgärderna i Danmark

förväntas följa samma mönster. Samtliga anställda är idag uppsagda men troligen

återanställs de tre säljarna.

- Vi får inte lönsamhet utomlands. Den svenska verksamheten går proforma med

fem miljoner kronor i vinst och verksamheterna i Tyskland och Danmark kostar

4,9 miljoner kronor. Vi har inte lånat några pengar och nu är våra egna slut.

Nu måste vi se till att skydda vår verksamhet i Sverige så att vi klarar

framtiden.

Resten av uppsägningarna har skett i de svenska bolagen i koncernen.

Reklambyrån Manegen har exempelvis blivit av med halva personalstyrkan och är

idag sju anställda och på Roxx Media-bolagen i Stockholm, Malmö, Vimmerby och

Nässjö har både fotografer, journalister och personal inom administration fått

gå. Samtidigt har dock andelen frilansmedarbetare ökat kraftigt, enligt Micael

Glennfalk.

- Tittar du på de 40 tjänster vi tagit bort är ett 10- till 20-tal ersatta av

frilans utanför huset. De rena nedskärningarna är i Tyskland och Danmark.

Roxx-koncernen är mest känd för kundtidnings- och broschyrproduktion.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.