Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Rosa Bandet slår tillbaka mot Svenska Dagbladet

Publicerad: 3 November 2008, 14:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:37

En artikel i Svenska Dagbladet anklagar Rosa Bandet för att skänka endast en tredjedel av sina insamlade pengar till forskning. Nu går Cancerfonden till mottattack. "Artikeln är direkt missvisande", säger Marie Hammargren på Cancerfonden.


.Rosa Bandet har fram till år 2007 dragit in 170 miljoner kronor till Cancerfonden. Knappt 50 miljoner kronor samlades in under förra veckans Rosa Bandet-gala i Globen. En rad företag och kända profiler har lånat ut sina namn till kampanjen.

Men enligt Svenska Dagbladet går endast en tredjedel till ren bröstcancerforskning. Mer än en fjärdedel, 44 miljoner, används till insamlings- och administrationskostnader, hävdar tidningen. Samtidigt mörkar fonden de faktiska siffrorna, menar SvD.

I tidningen uttalar sig en representant från en konkurrerande insamling, Maria Wik-Karlsson, ordförande i Stockholmsföreningen av BRO, och kallar insamlingen för "falsk marknadsföring".

Rosa Bandet går nu till motattack.

- Jag tycker att artikeln är direkt missvisande. Vår kampanj syftar på att lyfta medvetenheten kring bröstcancer och att samla in pengar till forskning. 74 procent av alla insamlade medel går till det, men det har inte speglats i dagens tidning. Jag hade förväntat mig mer av en tidning som Svenska Dagbladet, säger Marie Hammargren, Cancerfondens kommunikationschef.

Hur påverkar detta förtroendet för Rosa Bandet?

- Det påverkar jättemycket. Vi har många som arbetar för och är engagerade i vår kampanj, vad ska de få för uppfattning via den här artikeln? Jag ska inte säga att det är katastrof, men visst påverkar det vårt varumärke.

Enligt Marie Hammargren har "väldigt många" journalister hört av sig. I morgon kommer en fortsättning i SvD och då kommer Cancerfonden att bemöta en del av SvDs anklagelser.

Kunde ni ha varit mer öppna och tillgängliga för SvD?

- Vi har varit väldigt tillgängliga, därför var det så tråkigt att slå upp tidningen. Vi har försett SvD med otroligt mycket underlag i en veckas tid men de har valt att hårdvinkla och utelämna information. Men visst tar vi till oss av kritiken och kan bli tydligare med vart pengarna går, till exempel på webben, så det finns också en utvecklingspotential för oss.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.