Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

- Rörigt, Svenskan!

Publicerad: 10 Februari 2000, 10:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:31

Svenska Dagbladets nya Näringsliv är populistisk och allmänt hållen och har en rörig layout. Så lyder några av omdömena från mediebyråernas printexperter, som annars förhåller sig ganska neutrala till Svenska Dagbladets storsatsning som hade premiär idag.


- Tidningen ser bra och intressant ut på det stora hela. Men den saknar lite

spets och man kunde förvänta sig en ledarsida som förklarar vad den är till

för. Det är ju inte helt självförklarande varför den finns, säger Thomas

Juréhn, printchef på CIA Media Marketing.

Han tycker också att Näringsliv kanske borde vinkla innehållet mer på

privatekonomi.

Annki Bryhn är mediestrateg på Mediekompetens i Göteborg. Hon anser att

Näringsliv borde innehålla mer fördjupande journalistik.

- Jag är Dagens Industri-läsare på morgonen, så jag hade redan läst det mesta

som stod i Näringsliv. Svenskan är bra på fördjupning och det borde de satsa på

i Näringsliv. Om de är ute efter att konkurrera med DI tror jag att de är ute

på djupt vatten. De borde försöka bli ett fördjupande komplement istället och

där kan jag inte säga att de hittat rätt i första numret, säger hon.

Peo Nyman, printchef på Initiative Universal tror att Näringsliv kommer att

föra ut ekonomisk information till en bredare målgrupp.

- Den känns mer populistiskt än alla andra ekonomi- och näringslivsbilagor och

-tidningar som jag har sett tidigare. Kanske är det detta folk vill ha, men de

kommer aldrig att ta någon stor nisch av Dagens Industri, säger han.

Layoutmässigt går Näringsliv inte hem hos rådgivarna.

- Den är inte självklart lätt att läsa. Jag tyckte att dummyn var fin, men det

färdiga resultatet är råddigt, säger Annki Bryhn.

Per Fremle, printchef på Media Broker, är av samma åsikt.

- Det är primärt upp till marknaden, prenumeranter och läsare, att avgöra om

Näringsliv blir framgångsrik. Den känns ambitiös, inte som att de gör den med

vänsterhand, men layouten skulle de behöva göra något åt. Den är lite stökig

med artiklar som går i varandra och så, säger han.

Annonsmässigt tycker inte Annki Bryhn att Näringsliv riktigt hittar rätt i

första numret.

- Det är en väldig mix på annonsörerna och mycket egenannonsering som förstör,

det för tankarna till MTG-produkterna. Men det är naturligtvis en barnsjukdom,

säger hon.

Peo Nyman irriterar sig på att Näringsliv sålt in så många högersidor.

- Allt är högersidor och jag känner inte igen mig riktigt från hur en tidning

bryts överhuvudtaget. Jag hoppas att det blir bättre så att det inte blir lagom

blandning mellan höger- och vänstersidor. Det blir ganska jobbigt att läsa den

annars.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.