Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Rodeos chefredaktör slutar

Publicerad: 8 April 2008, 04:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

Mode- och livsstilsmagasinet Rodeos chefredaktör Johan Wirfält hoppar av sitt uppdrag. Hans nya post blir kreativ chef. Seniorredaktören Daniel Björk tar över chefredaktörskapet.


Johan Wirfält har gjort sitt sista nummer som chefredaktör för Rodeo. Det numret som kommer ut på onsdag blir Daniel Björks första på posten.

- Jag har gjort detta i fyra år nu, längre än jag varit på samma position på något annat jobb, och har märkt att det blir lätt att man faller in i samma tankemönster. Det börjar bli dags för någon annan att ta över, säger Johan Wirfält.

Rodeo har den senaste tiden gått allt mer mot att bli ett renodlat modemagasin. I september förra året gjordes formatet om och Rodeo blev glossy. Målet var att bli en tidning som kan hävda sig mot internationella storheter.

- Jag kan herrmode. Men Daniel Björk är - i mitt och säkert många andras tycke - Sveriges bästa modejournalist, säger Johan Wirfält.

Johan Wirfält ska nu bli kreativ chef på Rodeo.

- Förhoppningsvis innebär detta också att jag får mer tid att skriva lite mer artiklar, säger han.

Han fortsätter:

- Rent säljmässigt har de två senaste numren av Rodeo varit de bästa någonsin, så det blir kul för Daniel att ta över i medvind.

Daniel Björk säger att han vill fortsätta på inslagen linje, med ännu mer mode.

- Jag har en tydligare modeprofil än Johan. Jag tycker att Rodeo har en ambitionsnivå som ligger högre än de flesta i Sverige, i paritet med många internationella magasin. Ibland tycker jag att svenska tidningar förlöjligar mode lite och hela tiden måste skriva om det uppblandat med humor.

Hur märker läsarna att Rodeo har en ny chefredaktör på onsdag?

- Det blir inga jätteförändringar direkt. Vi har jobbat lite mer med bilder men annars har vi hållit oss till formen, också för att inte förvirra läsarna.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.