Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Rodeo görs om - igen

Publicerad: 18 Augusti 2008, 04:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

Kreddiga modemagasinet Rodeo gör om sig - igen. Tidningen blir lägre, bredare och ännu mer modespäckad.


Rodeo fortsätter att gå mot att bli ett renodlat modemagasin. För ganska exakt ett år sedan blev tidningen glossy. I april klev chefredaktören Johan Wirfält ned för att lämna plats för den mer modeinriktade Daniel Björk. Nu görs tidningens design om - och blir samtidigt fetare än någonsin.

- Det handlar om ett 60-tal fler sidor. Nästan alla tillkomna sidor är modejobb, säger Johan Wirfält, kreativ chef.

Nya Rodeo har 160 sidor. Enligt Johan Wirfält sjunker packningsgraden något och landar på knappt 40 procent.

- Vi får ett tydligare fokus och kan ge mer utrymme åt bra texter. I nästa nummer har vi en exklusiv intervju med Hedi Slimane och ett reportage om kriminella rappare, som utger sig för att vara Sveriges första gangsterrappare, säger Johan Wirfält.

Rodeo ska dessutom göra en tydligare uppdelning mellan framvagn, feature och modejobben samt ge sina krönikörer och kritiker en separat avdelning.

Finns det en risk med att göra om tidningen för ofta?

- Det vet jag inte. Vi går ganska mycket på magkänsla, vi är inget stort förlag som sitter och kör allt genom fokusgrupper. Det är inte heller en uttalad grej att vi ska vara hippa och göra om den en gång i halvåret. Men vi vill ha in mer mode och kunde inte göra flera sidor i det format vi hade tidigare.

Rodeos förlag gick back med 2,5 miljoner kronor 2007. Men styrelseordförande Jakob Lindberg har tidigare sagt till Dagens Media att resultatet vänts till vinst under det första halvåret 2008.

Rodeos RS-kontrollerade upplaga ligger på 38.200 exemplar. Den är inte med i Orvesto.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.