Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Rodeo enar modeveckan

Publicerad: 28 Maj 2008, 10:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:47

Stockholms modeveckas mässaktörer ska för första gången samla sin kommunikation mot konsumenter och företag under samma flagg. Rodeo har nu fått uppdraget att göra en tidning med namnet Stockholm Fashion Wekk Magazine.


Modeveckan går av stapeln i augusti. En rad aktörer är med och arrangerar utställningarna. Stockholms modecenter, +46, Sko- och väskmässan, Moderådets Rookies & Players och Boutique Fresh är några av dem.

Stockholm Fashion Wekk Magazine ska mixa redaktionellt innehåll med utställarinfo, riktad både mot branschen och konsumenter.

- Vi har länge ansett av modeveckans aktörer borde samarbeta utåt. Nu kom vi med förslaget och alla nappade, säger Kalle Tollmar, vd på konceptbyrån ODD Projects och projektledare för tidningen.

Modeveckan ska också få en gemensam hemsida i Moderådets regi.

Stockholm Fashion Wekk Magazines upplaga blir 30.000 exemplar. Hälften distribueras via Rodeos vanliga kanaler och hälften delas ut på mässan. Tidningen ska annonsfinansieras och packningsgraden blir omkring 30 procent.

- Annonsörerna är främst modemärken men också bilmärken, hotell och restauranger. Modeveckan lockar 20-30.000 besökare till Stockholm, säger Johan Wirfält, kreativ chef på Rodeo.

Samtidigt ska Rodeo göra om sin tidning. I september blir den glossy och sidantalet fördubblas.

- Vi vill göra en bättre tidning på bättre papper. Vi får större möjlighet att klämma in mer modejobb. Det här är det slutgiltiga steget mot att bli ett renodlat modemagasin, säger Johan Wirfält.

Rodeo bytte chefredaktör i april, då Daniel Björk tog över efter Johan Wirfält. Han flaggade då för utökad modebevakning.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.