Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Rockklassikers Svennis-kampanj gav brittisk press

Publicerad: 27 maj 2002, 11:34
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

Radiostationen Rockklassiker har fått press över hela världen för sin kampanj mot Svennis och det engelska landslaget. Men i Sverige är det bara Aftonbladets Sportbladet (och Dagens Media) som har nappat på pr-knepet.


Kampanjen gjorde avspark i Rålambshovsparken i Stockholm den 22 maj. Allmänheten fick då sparka fotbollar på en helfigursskylt av Svennis. Detta som protest mot att svensken Sven-Göran Eriksson är lagledare för ett engelskt landslag.

- Vi vill få lite fart på stämningen inför matchen, det kom några hundra och sparkade boll på Svennis. Självklart gillar vi publicitet, säger Fredrik Bojerud, programchef på Rockklassiker.

Samtidigt började radiostationen bojkotta brittisk musik. Pr-knepet gav viss utdelning. Sporten på TV4 och Aftonbladet kom. Nästa dag toppade Aftonbladets Sportbladet tidningen med Svennis-kampanjen.

- Det är väl det bästa en radiostation har fått, i år i alla fall. Senast en radiokanal fick så här mycket uppmärksamhet var nog när Rockklassiker ordnade en tävling om en bröstoperation för att locka mer kvinnliga lyssnare.

Reuters snappade upp storyn och snart hade Fredrik Bojerud AP och BBC Radio Five och London-stationen XFM i luren. Idag sitter han och läser en lista över notiser i olika tidningar, bland annat Hindustan Times.

Vad har ni som Stockholmsstation för nytta av all internationell uppmärksamhet?

- Utan att veta tror jag att uppmärksamheten kan ge ringar på vattnet. Nu bildas till exempel en humoristisk motkampanj i England och den tror jag blir rolig för svensk press att skildra, säger Fredrik Bojerud.

Under tiden fortsätter Rockklassiker sin kampanj mot Svennis och det engelska landslaget. På hemsidan har Rockklassiker lagt upp en bild på en Volvo som bestiger en brittisk Cooper. Där går det också att protestera mot att Svennis tränar ett engelskt landslag genom att skriva på en namnlista.

Fotbolls-vm handlar inte bara om att motarbeta Svennis för Rockklassikers del. Radiostationen visar alla gruppspelsmatcher på biografen Rigoletto för 700 utvalda lyssnare och annonsörer tillsammans med sponsorer som QXL, XL Office och Marvin. McDonalds bjuder på frukost, Pringles på chips och Coca-cola på läsk.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev