Få hela storyn
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 12 Januari 2009, 04:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24
Det var svårare än väntat att lansera Comedy Central. Nu tar kanalen välkända komiker som Robert Gustavsson och Özz Nûjen till hjälp. I dag startar lanseringskampanjen. <b>Se filmen på Dagensmedia.se.</b>
MTV:s komedikanal Comedy Central hade svensk premiär vid årsskiftet. Under den första veckan hade kanalen som mest 12.000 tittare. I dag startar en nationell reklamkampanj för att öka kännedomen om kanalen.
Kampanjen, som är gjord av Kärnhuset, visas på bio, i MTV:s egna kanaler, på webben och utomhus över hela landet.
- Comedy Central är en bred kanal, bredare än MTV, och otroligt uppskattad bland dem som känner till den. Men i Sverige är kanalen okänd. Kampanjen är ett snabbt sätt att berätta om att kanalen finns och redan är lanserad, säger Mattias Behrer, marknadsdirektör på MTV.
Robert Gustafsson i Comedy Centrals annons. Komikerna Robert Gustafsson, Özz Nûjen och Kristoffer Appelquist medverkar i reklamen, som bygger på komikernas skratt.
- Skrattet är centralt i Comedy Centrals varumärkesfilosofi, som bygger många av sina aktiviteter kring skratt.
Jonas Järnfeldt, projektledare på Kärnhuset, säger att det var svårare än han väntat att göra lanseringskampanjen.
- Comedy Central är ett av tv-världens klarast lysande varumärken, vi såg lanseringen som att skjuta mot öppet mål. Men i i Sverige har inte en kotte hört talas om kanalen utöver de specialintresserade, men dem behöver vi ju inte nå i lanseringen. Vi vänder oss till en bred målgrupp, säger Jonas Järnfeldt.
Kristin Djerf