Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

RO ändrar kritiserad betalningsmodell

Publicerad: 24 juni 2009, 09:44
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Mediebyråerna slipper samla in avgiften till Reklamombudsmannen.


Reklamombudsmannens nya finansieringsmodell innebär att storleken på annonsörernas avgift beräknas på mätningar från Sifo. Precis som tidigare är avgiften en halv promille av medieinvesteringarna, men i den nya modellen hålls mediebyråerna utanför.

– Jag tycker det är jättebra, nu kommer fakturorna från rätt part direkt. Vi borde haft en sådan här lösning från början, säger Per Rosvall, vd på Sveriges Mediebyråer tills på fredag då Staffan Slörner tar över.

Ursprungligen grundades avgiften till Reklamombudsmannen på mediebyråernas fakturor, som belades med en avgift på 0,5 promille. Modellen möttes av hård kritik från mediebyråerna.

– Jag är inte emot Reklamombudsmannen, men vi är ingen insamlingsorganisation, har en mediebyråchef tidigare sagt till Dagensmedia.se.

Per Rosvall:

– Hade man gjort så som det nu är tänkt från början hade det gått mycket bättre med finansieringen, för det är ju ingen hemlighet att det har gått knackigt.

Den nya betalningsmodellen tillämpas fullt ut från den 1 juli och gäller omedelbart för nya företag som ansluter sig. Stödet till RO är frivilligt. Vid starten har endast annonsörer kunnat ansluta sig, men från och med nu kan även övriga intressenter stödja RO, exempelvis kommunikationsbyråer. 81 företag har anslutit sig hittills.

Dagensmedia.se har sökt Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig och Sveriges Annonsörers ordförande Mats Rönne.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.