Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Rix FM drar tillbaka sin morgonsuccé Morronzoo

Publicerad: 19 Augusti 1999, 11:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

Det årslånga varumärkesbråket runt Morronzoo, som både Rix FM och Växjö Hit FM hävdar att de har rätt till, har fått ett oväntat slut. Efter att ha försökt köpa varumärket av Hit FM och sedan blivit stämd av densamma, drar nu Rix FM med omedelbar verkan tillbaka sitt Morronzoo.


I ett internt epostbrev till samtliga Rix FM-stationer i landet informerar

programchefen Christer Modig de anställda om att allt material som inkluderar

varumärket Morronzoo med omedelbar verkan ska raderas. Från och med nästa vecka

kommer ett övertramp från Rix FM att kosta kanalen 200 000 kronor i skadestånd,

enligt brevet.

Kampen om varumärket Morronzoo började när MTG för ett år sedan köpte över

format och programledare av Radio City. När Rix FM tog över sändningarna kom

Rix FM:s Morronzoo att sändas även i Växjö, där Hit FM sedan länge sänt ett

Morronzoo. Efter segslitna förhandlingar om rätten till varumärket lämnade

Växjöstationen för en vecka sedan in en stämningsansökan mot Rix FM för att en

gång för alla reda ut vem som äger rätten till det mest ramgångsrika

programformatet i svensk kommersiell radio.

När Dagens Media ringer Anders Nilsson, VD på Rix FM, säger han sig inte känna

till de nya turerna runt Morronzoo.

- Det där är mer vad jag vet. Jag känner inte till att vi ska dra tillbaka

Morronzoo med omedelbar verkan. Det är inget sådant beslut taget, säger han.

Enligt programchefens interna epost-brev ska morgonshowen tills vidare heta

Jesse, Loogna och Titti, men ett nytt namn är under produktion.

Dagens Media har försökt att få tag på Rix FM:s programchef Christer Modig,

utan resultat.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.