Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Riskinvesteringar knäckte Decam

Publicerad: 28 November 2001, 06:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Reklambyrån och produktionsbolaget Decam begär sig självt i konkurs. 45 anställda berörs. Banken är Karlskronabolagets största fordringsägare.


- Det är trist som attan. Och tufft att lägga ner ett bolag som jag har startat

och drivit sedan tolv år, mitt livsverk, säger Sven Johansson, vd för Decam.

Han anser att det är två saker som knäckte bolaget:

konjunkturnedgången och en del mer eller mindre riskabla affärer.

- Nedgången i näringslivet framförallt inom telekom och it, där vi har haft

mycket kunder, har slagit hårt mot oss.

Juni 2000 förvärvades Smålands Reklambyrå.

- Deras tveklöst största kund var Siba som också blev en av Decams största

kunder. När Siba bestämde sig för att bygga en egen inhouse-byrå blev det ett

väldigt hårt slag för oss. Siba hade stått för 25 procent av våra intäkter.

När kunderna svek, hade Decams finansiella bas eroderats.

- Vi bytte vårt produktionsbolag för barn-tv, Big Bite, mot aktier i Vision

Park. Aktierna var då värda 13,5 miljoner kronor. Nyligen lade KF ett bud på

Vision Park och vi var tvungna att sälja. Då var aktierna värda 2,5 miljoner

kronor. Den summan tog banken som pant.

Nu ville banken inte låna ut mer pengar och huvudägarna, privatpersonerna Sven

Johansson och Mats Källström och mindre ägare som Turnit och Erik Penser

fondkommission ville heller inte gå in med mer pengar.

Möjligen kan delar av Decam rekonstrueras.

- Men det blir nog svårt att driva en byrå med mixade tjänster som Decam som är

reklambyrå, tv-produktionsbolag och webbyrå, säger Sven Johansson.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.