Nyheter
Risk för nytt Telia-bråk
Publicerad: 22 september 2008, 07:42
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:40
Trots tidningarnas bojkott i vintras vill Telia återigen införa egenannonser i Surf Open. Anna Serner på Tidningsutgivarna tänker fortsätta att kämpa emot.
När Telia startade mobilportalen Surf Open i vintras valde flera stora tidningar att inte vara med, i protest mot att Telia la in egna annonser i displayen. Telia valde då att dra tillbaka annonserna. Men i fredags sa Bengt Olsson, informationschef för innehållstjänster på Telia, till Medievärlden att Telia planerar att återinföra egna annonser.
- Vi tog bort annonsen för att få ett bra diskussionsklimat, men vi har hela tiden varit tydliga med att vi kommer att införa den igen, frågan är bara när och hur, sade Bengt Olsson till Medievärlden.
Indra Åsander, chef för mobila innehållstjänster på Teliasonera, bekräftar att det finns planer på att återinföra annonserna.
- Vi diskuterar kontinuerligt med Tidningsutgivarna och tidningsföretagen, och annonser är en av de saker vi diskuterar.
Tidningsutgivarnas vd Anna Serner ska träffa Telia i nästa vecka. Hon har inte ändrat åsikt och tänker fortsätta att agera mot Telias annonser i displayen.
- Sist vi träffade Telia var i maj och då var det inte tal om att de skulle annonsera i Surf Open. Det ska bli intressant att höra vad argumenten är den här gången, men vi kan fortfarande absolut inte tänka oss att acceptera Telias annonser i displayen, säger Anna Serner.
Till Medievärlden säger Bengt Olsson att operatören äger displayen och anklagar kritikerna till Surf Open att inte förstå hur internet fungerar.
- Det är ett magstarkt påstående. Vi hade ett bra samtalsklimat med Telia och det känns inte bra att informationschefen går ut med sådana påstående utan att prata med oss först, säger Anna Serner.