Riktat ljud nästa marknadsföringsknep

2008-01-17 05:21  

Ljud som hörs på ett ställe men inte en meter vid sidan om ska bli nästa grej i kampen om butikernas kunder. I alla fall om vi ska tro nystartade Lexter som vill utrusta butiker, utställningar och offentliga lokaler med ultraljudshögtalare.

Lexter bildades i september förra året. Bakom bolaget ligger Margareta Andersson, som också driver ljudproduktionsbolaget Pretty Production, och Kristoffer Lindgren. Företaget levererar högtalare som kan rikta ljud i olika specifika riktningar.

-Vi arbetar med två olika ultraljudshögtalare där vi kan rikta ljudet väldigt precist och en annan typ av högtalare där vi också kan bestämma var ljudet ska hamna, säger Margareta Andersson.

Hon ser framför allt butiker och offentliga miljöer som gallerior och varuhus som framtida kunder.

-Vi kan addera ljud till affärer där det finns digitala skärmar utan att personalen som står där hela dagarna behöver störas. Med vårt ljud kan kunderna välja om de vill lyssna eller inte genom att helt enkelt gå bort från ljudet.

I dag samarbetar företaget med bland annat Sickla Köpkvarter och Arlanda Express men enligt Margareta Andersson finns det ett mycket stort intresse från kunder att börja använda systemen. Inom kort ska även högtalare som kan användas utomhus lanseras. Ett tänkbart användningsområde för dessa skulle kunna vara i kombination med stortavlor utomhus.

Ola Eriksson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt