Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Nyheter

Riktat ljud nästa marknadsföringsknep

Ljud som hörs på ett ställe men inte en meter vid sidan om ska bli nästa grej i kampen om butikernas kunder. I alla fall om vi ska tro nystartade Lexter som vill utrusta butiker, utställningar och offentliga lokaler med ultraljudshögtalare.


Publicerad 2008-01-17 04:21
Uppdaterad 2015-12-06 16:59

Dela artikeln:

Lexter bildades i september förra året. Bakom bolaget ligger Margareta Andersson, som också driver ljudproduktionsbolaget Pretty Production, och Kristoffer Lindgren. Företaget levererar högtalare som kan rikta ljud i olika specifika riktningar.

-Vi arbetar med två olika ultraljudshögtalare där vi kan rikta ljudet väldigt precist och en annan typ av högtalare där vi också kan bestämma var ljudet ska hamna, säger Margareta Andersson.

Hon ser framför allt butiker och offentliga miljöer som gallerior och varuhus som framtida kunder.

-Vi kan addera ljud till affärer där det finns digitala skärmar utan att personalen som står där hela dagarna behöver störas. Med vårt ljud kan kunderna välja om de vill lyssna eller inte genom att helt enkelt gå bort från ljudet.

I dag samarbetar företaget med bland annat Sickla Köpkvarter och Arlanda Express men enligt Margareta Andersson finns det ett mycket stort intresse från kunder att börja använda systemen. Inom kort ska även högtalare som kan användas utomhus lanseras. Ett tänkbart användningsområde för dessa skulle kunna vara i kombination med stortavlor utomhus.

Ola Eriksson

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.