Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Riksrevisionen friar SVT

Publicerad: 28 Maj 2008, 08:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:47

SVT klarar sig undan kritik i Riksrevisionens granskning av bolagets hantering av indirekt sponsring. Riksrevisionen har kommit fram till att reglerna om att SVT måste köpa produktioner för marknadsmässigt pris är överflödiga i säkrandet av SVTs oberoende.


Indirekt sponsring i SVT är när tv-huset köper in visningsrätt av ett program eller samproducerar med tv-produktionsbolag, som tagit emot sponsorpengar för produktionen. Reglerna är att SVT måste betala marknadspris för program, oavsett produktionens finansiering. Granskningen inleddes bland annat med anledning av den allmänna debatten kring SVTs sponsring.

- Vi har tittat på rutiner kring indirekt sponsring eftersom det kan tänkas att sponsorn vill påverka innehållet i programmet och det är då viktigt att SVT har en fungerande kontroll som säkerställer SVTs oberoende och integritet, säger Ulf Andersson, projektledare på Riksrevisionen.

Riksrevisionen har jämfört 150 avtal mellan SVT och produktionsbolag för att se om prislapparna skiljer sig mellan sponsrade och osponsrade program, men kommit fram till att så inte är fallet. De har heller inte sett några brister i SVTs rutiner.

Riksrevisionen rekommenderar istället regeringen att ta bort reglerna om att SVT måste köpa produktioner till marknadsmässigt pris. Riksrevisionen tycker att sändningstillståndets publicistiska regler är tillräckliga för att säkra SVTs oberoende.

- Reglerna om att köpa produktioner till marknadsmässigt pris behövs inte eftersom sändningstillståndet kräver att SVTs publicistiska beslut garanterar oberoende och integritet vid inköp. Men vi har inte tittat på de publicistiska besluten i den här granskningen och det finns inga sådana planer, säger Ulf Andersson.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.