Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Riksmedia knoppar av platsannonserna

Publicerad: 29 Januari 2002, 13:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:18

Landsortspaketet Riksmedia har knoppat av avdelningen för plats- och eftertextannonsering i ett eget bolag, Riksplatsen.


- Vi vill skapa en bra grogrund för ett större samförstånd mellan landsortstidningarna och glömma gamla ideologier, säger Henrik Olsson, vd för Riksmedia och Riksplatsen.

Riksmedia inledde under 2001 en offensiv på plats- och eftertextmarknaderna.

- Syftet var att finna attraktiva samarbetspartners. Året slutade med att sju nya företag valde att samarbeta med oss. Det i sin tur ledde till att elva nya tidningar och en rekryteringssajt anslöt sig.

Riksplatsen har idag 60 tidningar anslutna, bland andra Metro, Norrtelje tidning och Hälsingetidningar liksom samtliga Riksmedias tidningar. Att några av de nyanslutna tidningarna använder Riksmedias konkurrerande landsortspaket FLT ser inte Henrik Olsson som något problem.

- Ur vårt perspektiv får de lokala morgontidningarna använda vilka säljorganisationer de vill. De måste anpassa sig till sin lokala marknad för att skapa så bra utväxling som möjligt, säger han.

Målet med det nya företaget är att öka försäljningen med 20 procent i år.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.