Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Riksmedia klart för matpaket

Publicerad: 8 Oktober 2001, 12:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:21

Riksmedia är klara för samarbete med de övriga tre morgontidningspaketen i paketet Matsidan. Från och med torsdag går det att köpa ett rikstäckande paket med 73,3 procents nettoräckvidd i landet.


- Det är första gången alla fyra morgontidningsgrupper har ett gemensamt paket.

Det testades i God morgon-paketet men detta är en skarp produkt och framför

allt använder man i paketet den ordinarie matsidan. God Morgon var ju en

konstruerad annonssida, säger Martin Irborg, affärsområdeschef på Dagens

Nyheter.

Matsidan består alltså av 51 tidningar från annonssamarbetena City,

Stormarknadspress, FLT och Riksmedia. Riksmedia bidrar med sex tidningar till

paketet.

- Vi har gjort vissa begränsningar: framför allt måste tidningen ha en matsida

en gång per vecka, men den ska också komma ut minst tre dagar per vecka.

Nettoräckvidden för ett införande är 65 procent. Minsta köp är dock te

införanden vilket ger en nettoräckvidd i landet på 73,3 procent. Annonsformatet

är en kvartssida, oavsett om tidningen är sexspalt, tabloid eller broadsheet.

Priset för tre införanden, totalt 153 annonser, är 1,133 miljoner kronor.

- Vi har flera annonsörer som är intresserade, men eftersom ingen är klar vill

jag inte berätta vilka de är, säger Martin Irborg.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.