Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Riksmedia bojkottar Orvesto Dag

Publicerad: 25 November 2008, 05:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Om någon vecka finns dagspressens nya valuta Orvesto Dag på marknaden, men ett storbråk har redan blossat upp. Alla stora medier och annonspaket har anslutit sig - utom Riksmedia. "Det fungerade inte för oss", säger Riksmedias vd Leslie Marsden.


Snart är det premiär för Orvesto Dag, en ny valuta för dagspressen som ersätter Mediepuls. Modellen är framtagen av Sveriges Mediebyråer, Tidningsutgivarna och Sifo.

- Vi har länge efterlyst snabbare daglig räckviddsmätning. Vi får nu möjligheten att erbjuda en bätte analys. Medieägare, mediebyråer och framför allt annonsörerna kommer att ha bättre koll på dagspressen, sa Sveriges Mediebyråers vd Per Rosvall när man presenterade Orvesto Dag i augusti.

Tidningsutgivarna och printrådgivarna på mediebyråerna stämde in i hyllningskörerna. Men alla är inte lika positiva. Riksmedia, ett annonspaket vars 95 tidningar når 2,5 miljoner läsare, ställer sig nu utanför Orvesto Dag.

- Redovisningen av fådagarstidningar fungerar inte för oss, det är för få intervjuer. Vi har ganska många tidningar som inte är dagstidningar och då blir underlaget för litet, säger Leslie Marsden, vd för Riksmedia.

Vilken modell hade varit bättre?

- Jag är ingen analytiker. Men det handlar om vilka frågor man ställer, att fråga vad du läste i dag, igår och i förrgår är inte relevant för en fådagarstidning. Där vill man veta om personerna läste senaste numret, till exempel.

Kommer ni att kunna stå utanför i längden?

- Jag tycker inte Orvesto Dag skiljer sig så mycket från Orvesto Konsument, så frågan är vad nyttan är med den. Men, självklart, marknaden sätter kraven.

Mats Lindén är projektledare för Orvesto Dag på Sifo Research.

- Vi känner till Riksmedias argument men jag menar att vi har tekniken att mäta fådagarstidningarna också. Land & Rike har ju också en och en annan tidning som inte utkommer varje dag, säger han.

Anders Sjösten, vd på Riksmedias konkurrent Land & Rike, förklarar sitt beslut att vara med i Orvesto Dag:

- Det finns en sanning i det som Riksmedia säger, att det inte passar fådagarstidningar. Men våra tidningar har en högre räckvidd än de tal som är satta som en vettig gräns av metodologiska skäl. Om Riksmedia inte gör affärer som innehåller den räckviddsnivå som krävs kanske de känner att det inte är värt att vara med, säger Anders Sjösten.

Orvesto Dag intervjuar 1.000 slumpmässigt utvalda personer via telefon och internet. Tanken är att få snabbare räckviddsdata, med bland annaten månatlig redovisning. Dessutom kan siffrorna sorteras efter variabler som dagstyper och säsonger.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.