Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Riksgäldskontorets bannerkampanj lockade målgruppen 45+

Publicerad: 22 Februari 2000, 09:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:31

45+ var målgruppen när Riksgäldskontoret drog i igång en lanseringskampanj för en ny sparform. Annonseringen på Internet stod för 13 procent av mediebudgeten, trots det var 60 procent av beställningarna under kampanjen svar på Internetannonseringen.


Kampanjen gick i TV, print, DR, via Telemarketing och på Internet. Syftet i

samtliga medier var detsamma: att driva trafik till Riksgäldskontoret

kampanjsajt.

Kampanjen löpte under november och december och Internetannonseringen

fördelades på 30 sajter och nätverk. Annonserna erbjöd surfaren 100 kronor

rabatt om beställningen gjordes via Internet.

- Tyngden låg på finansiella sajter där klickfrekvensen också var som bäst,

säger Arvid Levinsson, VD på webbyrån Pool, som gjort Internetkampanjen.

Aftonbladet Ekonomi, AltaVista ekonomi, Veckans Affärers sajt och DI var några

av de utvalda sajterna. Kampanjen gick också brett på Torget och Passagen.

- Annonserna på de internationella sajterna gick också väldigt bra. Det beror

på att surfaren fortfarande är ovan att få se en svensk banner på en utländsk

sajt, säger Arvid Levinsson.

Målgruppen var människor med ett sparbehov, mest 45 år och äldre eftersom det

är den gruppen som traditionellt varit kunder på Riksgäldskontoret.

Eva Wisten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.