Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Riksdagsledamot till Prime

Publicerad: 1 Mars 2001, 09:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Anna Kinberg, före detta moderat riksdagsledamot börjar på Prime som projektledare för affärsområdet personligt varumärkesbyggande. Hon är en av fyra tunga nyrekyteringar på Prime.


Anna Kinberg, som arbetat inom Europaparlamentet i Bryssel och som

ledarskribent på Svenska Dagbladet, har sedan ett år frilansat för Prime, men

går nu in som ansvarig för nya affärsområdet personlig pr tillsammans med Maria

Rankka.

Varför gick du till pr-branschen?

- Det är en intressant tid att gå in i pr-branschen nu när det händer så mycket

intressant inom medierna, med större konkurrens, större effekter och större

förluster om man gör fel.

Vad har du för erfarenhet av personlig pr?

- Jag har självt drivit en personvalskampanj och lanserat mitt eget personliga

varumärke i medierna.

Vad skiljer personlig pr från medieträning?

- Medieträning är ett medel som vi också använder, men vi kopplar också på en

varumärkesstrategi.

Nämn ett bra exempel på någon som lyckats med att bygga sitt personliga

varumärke.

- Monika Lindstedt, som lyckas behålla sitt varumärke som lyckad entreprenör

genom olika projekt. Hon har ett seriöst äkta budskap och förekommer i medierna

i lagom kvantitet.

Ett dåligt exempel?

- Kurt Hellström som ofta anses arrogant och dåligt påläst när han träffar

journalister, vilket leder till att han också påverkar sitt företags varumärke

negativt.

Du har en titel som svensk mästare i retorik. Det får du nog berätta lite mer

om.

- Det var radioprogrammet Pippirull som hade en retoriktävling mellan

politikernas ungdomsförbund 1998. Jag var där som representant för Moderaternas

Ungdomsförbund och vann. Sedan dess har de mest kört Dr Albansatir och inte

gjort om tävlingen igen så jag antar att jag fortfarande har den titeln.

Prime har också rekryterat Anders Hult tidigare pr-koordinator på Electrolux

och idag rådgivare åt e-demokratiföretaget Votia. Han kommer att jobba som

projektledare och ansvarig för Primes internationella affärsområde. Fredrik

Jerresand är rekryterad från Leo Burnett Annonsbyrå där han bland annat var

projektledare för McDonald´s. Hans nya roll blir rådgivare inom

marknadskommunikation och varumärkesfrågor. Den tidigare marknads- och

informationschefen på MsFreckles, Christina Mourad tar över ansvaret för Prime

Start, ett affärsområde för nystartade tillväxtföretag.

Eva Wisten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.