Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Rik Rosvall fick inte höja medlemsavgiften

Publicerad: 18 April 2008, 08:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

Sveriges Mediebyråer har kassan fullt med pengar. Ändå vill vd höja medlemsavgiften med 30 procent. Medlemmarna vägrade.


Frågan togs upp på mediebyråernas årsmöte.

- Det fanns ingen anledning att höja medlemsavgiften. Föreningen har ju jättebra ekonomi, säger en av deltagarna på årsmötet.

- Beslutet blev enhälligt nedröstat. Mediebyråerna tyckte att de kunde räcka med 150 kronor, säger Per Rosvall, vd för Sveriges Mediebyråer.

Varför ville du höja avgiften, har ni dålig ekonomi?

- Nej absolut inte men medlemsavgiften har legat fast i snart tre år och jag tycker att man borde kunna höja lite. Det är mitt jobb som vd att ta upp sådana här frågor. I det här fallet var inte styrelsen och jag överens och mycket mer finns inte att säga om det, säger Per Rosvall.

Mediebyråernas medlemsavgift baseras på antalet anställda. Avgiften per anställd är 150 kronor, en summa som Per Rosvall ville höja till 200 kronor.

Föreningens medlemsbyråer har sammantaget cirka 600 anställda vilket gör att en höjning skulle öka föreningens intäkter från medlemsavgifter från 90.000 kronor till 120.000 kronor.

Utöver det måste medlemmarna köpa biljetter till arrangemanget Stockholm Mediaweek. För en medelstor byrå innebär det utlägg på uppåt 15.000 kronor per år.

Henrik Widell

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.