Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

RFSL vill köra stoppad sexkampanj

Publicerad: 6 maj 2002, 08:17
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:16

När RFSU, RFSL och Folkhälsoinstitutet, FHI, skulle trycka sin gemensamma sommarkampanj "Happy hunting" för två veckor sedan stoppades den plötsligt av FHI. Reklambyrån Garbergs tvingas göra om arbetet, men nu begär RFSL ändå att gå ut med kampanjen i sin första version.


- Vi begär att få använda det material som tagits fram. Om FHI nekar har vi skrivit till dem att vi vill genomföra en kampanj enbart mot vår målgrupp, män som har sex med män. Vi vill inte använda gammalt material och det finns ingen tid att ta fram något nytt inför sommaren, säger Sören Andersson, förbundsordförande RFSL.

Temat "Happy Hunting" var tänkt att föra fram årets sommarkampanj mot spridningen av sexuellt överförbara sjukdomar. Folkhälsoinstitutet vänder sig dock mot att utformningen anspelar på jakt.

- RFSL och RFSU är nöjda med det reklambyrån tagit fram. Men vi är inte förtjusta över budskapet och vill ha in mer positivitet i det. Vi har testat materialet och varken tjejer eller killar vill vara något offer i samband med sex. Vi vill ha ett jämlikt samhälle och då kan vi inte stå bakom en kampanj som stärker maktstrukturen mellan män och kvinnor i samhället, säger Kristina Ramstedt, chef för avdelningen för levnadsvanor och tillsyn på FHI.

RFSL och RFSU skriver i ett gemensamt uttalande att materialet är "lustbejakande och väckte ett glatt och nyfiket intresse i målgruppen, och stor uppskattning inom både RFSL och RFSU". I uttalandet kritiseras också Folkhälsoinstitutets hantering av kampanjen och RFSL hoppas få använda det material som skapades av Garbergs i ett första försök.

I år skulle den gemensamma sommarkampanjen köras för tolfte året i rad. Kampanjen har alltid haft ett tema, exempelvis "Körskolan", där materialet informerar om de sexuellt överförbara sjukdomarna i ett sammanhang som unga människor kan ta till sig enligt Kristina Ramstedt.

Hur den nya kampanjen ska se ut kan hon inte berätta.

- Vi arbetar med det just nu. Men det blir inget tema utan en mer neutral kampanj med mycket fakta, säger hon.

Tanken är att det nya materialet ska användas för första gången på Hultsfredsfestivalen. I första hand ska kampanjmaterialet bestå av informationsbroschyrer, kondomer och t-shirts enligt Kristina Ramstedt.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev